بررسی شناختی ساخت معنای به گویانه از طریق فرایند منفی سازی در زبان فارسی
بررسی شناختی ساخت معنای به گویانه از طریق فرایند منفی سازی در زبان فارسی

سجاد موسوی؛ ارسلان گلفام؛ فردوس آقاگلزاده؛ عالیه کامبوزیا

دوره 11، شماره 2 ، بهمن 1399، ، صفحه 199-222

https://doi.org/10.22059/jolr.2020.296445.666574

چکیده
  هدف این مقاله تبیین ساخت معنای به­گویانه از طریق فرایند منفی­سازی در چارچوب زبان­شناسی شناختی است. مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر این است که سازوکار شناختی منفی­سازی به چه نحوی عمل می­کند که باعث ساخت ...  بیشتر
روراستی تعارف‌ها و جنسیت در زبان فارسی: رویکردی شناختی
روراستی تعارف‌ها و جنسیت در زبان فارسی: رویکردی شناختی

مریم بردبار؛ ارسلان گلفام؛ سحر بهرامی؛ حیات عامری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 21-37

https://doi.org/10.22059/jolr.2019.71999

چکیده
  این پژوهش به عدم / روراستی تعارف‌های زبان فارسی در دو جنس زن و مرد با استفاده از طرحواره‌های فرهنگی به عنوان ابزار تحلیلی می‌پردازد. داده‌های این پژوهش که از بافت‌های گفت‌وگو در تعاملات طبیعی و فیلم‌های ...  بیشتر
تحلیل توانش کاربردشناختی راهبردهای ابراز قدردانی مدرسان زبان انگلیسی با توجه به مدرک تحصیلی آنها
تحلیل توانش کاربردشناختی راهبردهای ابراز قدردانی مدرسان زبان انگلیسی با توجه به مدرک تحصیلی آنها

روح الله یعقوبی؛ فردوس آقاگلزاده؛ ارسلان گلفام

دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 117-131

https://doi.org/10.22059/jolr.2018.65518

چکیده
  فراهم آوردن دانش زبانی به‌منظور برقراری ارتباطی مؤثر نمی‌تواند فقط به آموزش دانش زبانی محدود باشد و در فرایند آموزش زبان توانش کاربردشناختی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه مسئولیت اصلی تدریس ...  بیشتر