استم بکنوف؛ محمد باقر میرزایی حصاریان؛ لیلا گل پور
چکیده
امروزه در امر آموزش زبان، خطاها نه تنها به عنوان نشانههای ناتوانی زبانآموز در یادگیری زبان دوم محسوب نمیشوند، بلکه به عنوان عاملی برای ارزیابی میزان توانش زبانیِ زبـانآموزان در یادگـیری ...
بیشتر
امروزه در امر آموزش زبان، خطاها نه تنها به عنوان نشانههای ناتوانی زبانآموز در یادگیری زبان دوم محسوب نمیشوند، بلکه به عنوان عاملی برای ارزیابی میزان توانش زبانیِ زبـانآموزان در یادگـیری زبـان دوم به شـمار میروند. با توجه به این موضوع در پژوهش حاضر تلاش شده است تا خطاهای نوشتاری فارسیآموزان قزاق بر اساس انگارۀ کوردر مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد. پرسش اصلی پژوهش تعیین خطاهای پربسامد در نوشتار فارسی آموزان قزاق است و فرضیۀ مورد نظر بر بیشتر بودن خطاهای دستوری نسبت به خطاهای واژگانی در نوشتار فارسیآمـوزان قزاق تأکـید دارد. تحـقیق حـاضر از نوع توصـیفی- تحلیلی است. جامـعه آماری این تحقیق فارسیآموزان قزاقی هستند و نمونه آماری پژوهش تعداد 24 فارسیآموز قزاق دختر و پسر با متوسط سنی 19 سال هستند که در رشته زبان فارسی در دانشگاه «آبلایخان» قزاقستان مشغول یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم بودهاند. فارسیآموزان به طور میانگین دو ترم تحصیلی را گذراندهاند. ابزار پژوهش 24 برگنوشته از فارسیآموزان قزاق است که مربوط به آزمون پایانی درس نگارش آنها با حق انتخاب یک موضوع از بین پنج موضوع پیشنهادی است. به طور متوسط هر نوشته دارای 150 کلمه است. در مجموع، پیکره تحقیق حدوداً 4000 واژه است. ابتدا خطاهای زبانی فارسیآموزان قزاق بر اساس انگارۀ پیشنهادی کوردر شناسایی و استخراج گردید؛ سپس بر اساس نوع خطاها دستهبندی و توصیف گردید و با استفاده از نرمافزارهای آماری، میزان فراوانی و تکرار خطاها تعیین گشت و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد از مجموع 466 خطای شناساییشده در نوشتار فارسیآموزان قزاق، بیشترین خطاها متعلق به عدم رعایت نکات دستوری با 231 مورد و 47 درصد از مجموع خطاها بوده و پس از آن خطاهای نویسهای-آوایی با 182 مورد و 41 درصد از جمع خطاها، بیشترین خطاست. خطاهای واژگانی با 43 رخداد و 10 درصد از مجموع خطاها، در رتبه بعدی فراوانی خطاها قرار دارد و کمترین خطاها با 10 رخداد و 2 درصد خطاها، مربوط به خطاهای کاربردشناختی است.