دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 211
تبیین مبتداسازی غیرضمیرگذار فارسی بر پایه دستور گفتمانی نقشی
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 103-133
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین ترتیب سازهای جملات حاوی عناصر مبتدا شده در فرآیند مبتداسازی غیرضمیرگذار در زبان فارسی بر اساس دستور گفتمانی نقشی است. از آنجا که این دستور قائل به مفاهیمی نظیر حرکت نیست، ... بیشترحذف محمول اولیه و ثانویه در خردهبندهای متممی و اداتی: رویکرد کمینه گرا (تحلیلی فازبنیاد)
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 105-134
چکیده
پدیدۀ حذف هستهها و سازهها از موضوعاتی است که دستور پژوهان به تفصیل دربارۀ آن بحث کردهاند و به هریک از گونههای آن، نام متفاوتی دادهاند. پژوهش حاضر به نوع مشخصی از حذف در درون بند میپردازد که در ... بیشترتعامل معنایی نفی با امکان و ضرورت معرفتی و اقتداری در افعال وجهنمای فارسی
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 109-138
چکیده
این پژوهش توصیفی- تحلیلی با هدف بررسی تعامل معنایی نفی با خوانشِ امکان و ضرورت معرفتی و اقتداری افعال توانستن، شدن، ممکنبودن، امکانداشتن، بایستن و لازمبودن انجام شد. در میان این افعال چهار فعل ... بیشتررتبه بندی و تعامل محدودیتهای مولین در ساخت های دواسمیِ برگشتناپذیرِ زبان فارسی
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 119-140
چکیده
ساختهای دواسمی در پیشینة مربوط به این اصطلاح، این گونه تعریف میشود: «توالی دو کلمه که دارای طبقة دستوری یکسان هستند و عموماً با یک رابط واژگانی به هم مرتبط میشوند». منظور از «دواسمی» در ... بیشترابعاد کاربردشناختی نقشنمای گفتمانیِ «مگر»
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 123-146
چکیده
چکیدهنقشنمای گفتمانی مقولهای نقشی-کاربردی است که در شرایط صدق عبارت حامل خود تأثیری نداشته و معنایی رویهای و فرایندی دارد نه توصیفی و گزارهای. این مقوله زبانی در سالهای اخیر توجهی فزاینده را ... بیشترفرایند ساختی منفیسازی اثباتگرایانه و نمودهای کاربردی آن در دو زبان فارسی و کُردی
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 135-160
چکیده
فرایند ساختیِ زایایی در دو زبان فارسی و کُردی وجود دارد که از طریق آن برخی از ساختهای نحوی میتوانند از بیان ساده، بدون تغییر در اصل معنا، تبدیل به بیان مؤکّد شوند. این فرایند را که اثبات یک موضوع از ... بیشتربررسی فرایند حضور بندهای موصولی تحدیدی در جایگاه پسافعلی در زبان فارسی
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 135-153
چکیده
هدف اصلی مقالۀ پیشرو بررسی چگونگی وقوع بندهای موصولی در جایگاه پسافعلی و قرارگیری آنها با فاصله از هستۀ اسمی توصیف شوندهشان است. در این راستا، ابتدا بندهای موصولی به دو گونۀ تحدیدی و غیرتحدیدی تقسیم ... بیشترهمپایگی در گروههای دستوری ناهممقوله از منظر دستور شناختی
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 139-166
چکیده
در این پژوهش به بررسی همپایگی گروههای دستوری ناهممقولۀ زبان فارسی در چارچوب دستور شناختی پرداختهایم. هسپلمث (2007: 1) همپایگی را به ساختهایی نحوی اطلاق کرده است که در آنها دو یا چند واحد از یک «نوع»، ... بیشترالگوهای مطابقه در ساختهای کنایی در هورامی: رویکردی کمینهگرا
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 141-164
چکیده
تبیین پدیدۀ مطابقۀ مفعولی به مثابۀ یکی از خصوصیات بنیادین ساختهای ارگتیو همواره یکی از پرسشهای اساسی در رویکردهای زایشی بوده است. در چارچوب رویکرد کلاسیک مفروض در قالب برنامۀ کمینهگرا، حالتنمایی ... بیشترتحلیل نمودهای حصولی و تحققی در کردی کلهری: رویکردی کمینه گرا
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 155-181
چکیده
پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کمینهگرایی مکدونالد (2008) به بررسی تفاوت بین نمودهای حصولی و تحققی در زبان کردی کلهری پرداخته است. طبق این رویکرد، موضوع درونی نقشی محوری در خوانش نمودی محمولهای حصولی ... بیشترمطالعۀ آکوستیکی ساختهای مبتدایی زبان فارسی
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 161-186