نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران

2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ،ایران

10.22059/jolr.2024.376628.666885

چکیده

چکیده

روش تدریس کوانتومی رویکردی آموزشی است که بر مشارکت فعال، تفکر انتقادی، و یادگیری عمیق مطالب تأکید می‌کند. اخیرا، تدریس کوانتومی به عنوان روشی محبوب برای بهبود نتایج یادگیری در دنیای آموزش رواج یافته است. با این حال، تحقیقات زیادی در زمینه تأثیر این روش در محیط‌ های آموزش زبان وجود ندارد. به همین منظور، این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر تدریس کوانتومی بر خودکارآمدی نوشتاری ، با تمرکز بر نگرش زبان‌آموزان انجام گرفت. در این تحقیق، 95 فراگیر ایرانی با سطح متوسط زبان انگلیسی شرکت کردند. این زبان آموزان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول، متشکل از 47 نفر به عنوان گروه آزمایش و 48 نفر دیگر به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شدند. قبل از شروع مداخله، هر دو گره پرسشنامه خودکارآمدی نوشتاری را به عنوان پیش آزمون دریافت کردند. سپس در گروه آزمایش، تدریس نوشتار مبتنی بر روش کوانتومی انجام شد در حالی که گروه کنترل آموزش معمولی دریافت کردند. پس از پایان مداخله، هر دو گروه پرسشنامه خودکارآمدی نوشتاری را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. همچنین، 20 نفر از اعضای گروه آزمایش در مصاحبه‌های نیمه‌ ساختاریافته شرکت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که روش آموزش کوانتومی تأثیرمثبتی بر خودکارآمدی نوشتاری دارد. نتایج تحلیل محتوایی نیز پنج مضمون اصلی شامل افزایش اعتماد به نفس، بهبود مهارت‌های نوشتاری، تجربیات مثبت در یادگیری، یادگیری شخصی‌سازی شده، و تأثیر بلندمدت را به‌عنوان عوامل مؤثر در روش آموزش کوانتومی برای ارتقاء خودکارآمدی نوشتاری را نشان داد. بر اساس این نتایج، معلمان زبان انگلیسی می‌توانند از روش تدریس کوانتومی به عنوان یک ابزار موثر برای ارتقاء خودکارآمدی نوشتاری زبان‌آموزان بهره‌ ببرند. با تمرکز بر شخصی سازی، انگیزه و توجه به نیازها و ترجیحات زبان آموزان در روش کوانتومی، معلمان می توانند تجربه یادگیری موثرتر و جذاب تری ایجاد کنند که خودکارآمدی نوشتاری زبان آموزان را ارتقا دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Quantum Teaching Method and EFL Learners’ Writing Self-efficacy: Learners’ Perceptions in Focus

نویسندگان [English]

  • Zahra Ahmadpour 1
  • Zohre Gooniband Shooshtari 2

1 University of Mazandran

2 Shahid Chamran University of Ahwaz

چکیده [English]

Abstract

The Quantum Teaching Method (QTM) is an approach that emphasizes active student engagement, critical thinking, and a deep understanding of subject matter. This method has been gaining popularity in recent years as a way to enhance student learning outcomes. However, there is a dearth of investigations in relation to the effect of quantum teaching method on learning outcomes in EFL settings. Accordingly, this study aimed at exploring the effect of quantum teaching method and EFL learners’ writing self-efficacy while focusing on learners’ perceptions. The participants comprised 95 Iranian intermediate EFL learners who were placed into two groups. The first group consisting of 47 learners was assigned as the experimental group and another group comprising 48 learners was assigned as the control group. Prior to treatment, a writing self-efficacy questionnaire was administered to both groups as pretest. Next, the experimental group was exposed to QTM for writing instruction while the control group received conventional writing instruction. After treatment, both groups took the writing self-efficacy questionnaire as posttest. Moreover, 20 participants from the experimental group took part in semi-structured interviews. The results of One-way ANCOVA indicated that QTM positively affected EFL learners’ writing self-efficacy. The results of qualitative analysis revealed five themes including increased confidence, improved writing skills, positive learning experiences, personalized learning, and long-term impact as the effective factors embedded in QTM for improving EFL learners’ writing self-efficacy. Based on the results, EFL teachers are encouraged to employ QTM to enhance learners’ writing self-efficacy. In general, the quantum teaching method offers a comprehensive and learner-centered approach to education that emphasizes the continuity of all elements of the learning process. By focusing on personalization, motivation, and attention to the needs and preferences of learners, teachers can create a more effective and engaging learning experience that enhances the English language learners' written proficiency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-efficacy
  • Writing self-efficacy
  • Quantum teaching method
  • EFL writing
  • Writing instruction