دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
تحلیل ساختار روایی عاشقانۀ حماسی«بیژن و منیژه» و تبیین ابعاد کلامی آن (بر اساس الگوی جاشو والتسکی و لباو )
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1
چکیده
نشانه-معناشناسی ابزاری است که به یارای آن میتوان، ساز و کارهای شکلگیری و تولید معنا را در گفتمانها بررسی نمود. گفتمان منطقی و روایی،گفتمانی غالب، بر داستانهای حماسی شاهنامه است و اغلب، در داستانهای ... بیشتربررسی واژههای مرکب مختوم به ستاک «نگار» در زبان فارسی: رویکردی شناختی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1
چکیده
یکی از فرایندهای واژهسازی در زبان فارسی، فرایند ترکیب است که گویشوران، از آن به شیوه زایا در ساخت واژگان با معانی نو استفاده میکنند. این فرایند، حاوی حداقل دو جزء است که هر دوی این اجزا، در ساخت معنی ... بیشترپاسخ مغزی به پردازش نحوی متمم پرسشی زبان فارسی در مدخل واژگانی افعال دربزرگسالان برمبنای دستور واژی-نقشی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1
چکیده
در زبان فارسی که ترتیب کلمات آن از نوع SOV است، متمم پرسشی، یا مفعول حرف اضافه ای معمولاً پس از مفعول درجایگاه کانونی قرار میگیرند. با این حال، امکان جابجایی این عبارت به مکانهای دیگر در داخل جمله وجود دارد. ... بیشترتناوب مفعول-موضوع حرف اضافهای و نوع عمل
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1
چکیده
بازنمایی مفعول به صورتهای مختلف، «تناوب مفعولی» نام دارد که به سه صورتِ تناوب مکانی، تناوب مفعول صریح-غیرصریح و تناوب مفعول-موضوعِ حرف اضافهای ظاهر میشود. مفعول در تناوب مفعول-موضوعِ حرف ... بیشترتعیینِ جایگاهِ ردهشناختیِ زبانها در پیوستارِ راستانشعابی-چپانشعابی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1
چکیده
درایر (۱۹۹۲) نظریۀ سوی انشعاب را در توجیهِ وجودِ جفتهای همبستگی مطرح میکند و نتیجه میگیرد که زبانهای جهان به دو ردۀ آرمانیِ چپانشعابی و راستانشعابی تمایل دارند. در این مقاله تلاش میکنیم به ... بیشترسلسلهمراتبها در پیوندهای بندی و پیوستار جملههای مرکب در فارسی گفتاری
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1
چکیده
نابسندگی تعریفهای پیشینی از مفاهیم بندهای وابسته (ناهمپایه /پیرو) و بندهای پیوسته (همپایه) در کنار آشفتگی اصطلاحشناختی، و لحاظ همهی جملههایی که در ساختارشان بندهای موصولی، متممی، و قیدی به کار ... بیشترواکاوی مفهوم زبان مادری در اسناد آموزش و پرورش و بررسی نمود آن در جامعه با تکیه بر چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-1