احتشامی، طیبه و موسوی، سید غفار. (1388). مقایسة پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مناطق دو زبانه با دانش آموزان تک زبانه اســتان اصفهان در ســال تحصیلــی.1387-88 ماهنامه پژوهشــی، آموزشــی پژوهشنامه آموزشــی، پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش، شمارۀ، 119 (12). -5.
الله کرمی، آزاد، علی آبادی، خدیجه، مراد صحرایی، رضا و دلاور، علی. (1397). آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟، نوآوریهای آموزشی، 17(1)، 43-74.
الله کرمی، آزاد، صحرایی، رضا مراد. (1399). مقایسه نگرش معلمان و مدیران آموزشی درباره استفاده از زبان مادری در آموزش و پرورش. تدریس پژوهی، 8(1), 58-38.
آقا گل زاده، فردوس (1390). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پایگاه خبری تحلیلی انصاف (1392). در جلسه با حضور حداد: «آموزش زبان مادری بوی توطئه میدهد. قابل دسترس در
توسلی، غلام عباس، نجاتی حسینی، سید محمود. (1383). واقعیت اجتماعی شهروندی در ایران، مجله جامعه شناسی ایران، 5(2), 32-62.
خلیلی ابراهیم، خورسندی طاسکوه علی، آراسته حمیدرضا، غیاثی ندوشن سعید، تحلیل گفتمان انتقادی تاریخی از استقلال دانشگاهی نظام آموزش عالی ایران، آموزش عالی ایران. ۱۳۹۶، ۹ (۴): ۲۹-۵۵.
داوری، حسین. (1399). سیاست و برنامهریزی زبانی: رویکرد میانرشتهای مغفول در حوزه سیاستگذاریهای کلان فرهنگی و آموزشی کشور، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 13(49)، 7-35.
DOI: 10.22034/jsfc.2020.109866
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (شورای عالی آموزش و پرورش). از:
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390) مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ شورای عالی آموزش و پرورش).
دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران ، مصوبه اسفند 1391 تهران: شورای عالی آموزش و پرورش با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
دلاوری، ابوالفضل (1394). جامعهشناسی تحولات ایران: از انقلاب مشروطه تا قیام خرداد 1342، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
رضایی، سید محمد؛ جوکار، محمدصادق. (1388). بازشناسی هویت ملی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات ملی، 10(40)، 53-88.
روحانی، حسن (1400). معلمان دوقطبی کاذب زبان مادری-زبان رسمی را خنثی کنند. جامعه خبری تحلیلی الف. قابل دسترس در:
https://www.alef.ir/news/4000211126.html?show=text
رهایی، سعید، رزاق مرندی، زهرا. (1396). حق بر زبان مادری و آموزش، دو فصلنامۀ بینالمللی حقوق بشر، 12(1), 95-116.
DOI: 10.22096/hr.2017.30780
زارع کهنموئی، اصغر (1394). پایان تک زبانی (سیزده گفتگو پژوهشی درباره حق زبان مادری)، تبریز: نشر موغام.
سلیمی ترکمانی، حجت، حاضر وظیفه قرهباغ، جلیل. (1397). مطالعۀ تطبیقی جایگاه حقوق اقلیتها در منشور حقوق شهروندی ایران و اعلامیۀ حقوق اقلیتهای سازمان ملل متحد، مطالعات حقوق تطبیقی، 9(1)، 203-230. DOI: 10.22059/jcl.2018.246493.633585
شادمان، کاظم، بایکان، عارف. (1397). دوزبانگی در نظام آموزشی ایران، پویش در آموزش علوم انسانی، 4(10), 45-63.
طبیب زاده نوری، زهره (1392). آموزش به زبان مادری طرحی پوپولیستی است/ پیشنهاد یونسی کاربرد سیاسی دارد. خبرگزاری قدس آنلاین (4 بهمن 1392)، قابل دسترس در:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
کلانتری، رضا؛ خدیوی، اسدالله؛ فتحی آذر، اسکندر و بیوک، بهنام (1390). بررسی روشهای مناسب آموزش دوزبانه. نوآوریهای آموزشی، 39(10): 6-24.
کمالی، بهناز (1384). دوزبانگی. تهران: منادی تربیت.
محسنی، رضا علی. (1389). اﺑﻌﺎد و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی؛ راه ﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺗﺮﺑﯿﺖ و آﻣﻮزش ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی. فصلنامه مطالعات سیاسی، 3(10)، 117-144.
محمدی، عادل، عسگر خانی، ابو محمد، میر عباسی، سید باقر. (1399). تأثیر آموزش به زبان مادری بر نشاط و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دو زبانه، تدریس پژوهی، 8(1), 260-239.
محمدی، مرضیه، موسوی خامنه، مرضیه، منادی، مرتضی. (1398). بررسی جامعهشناختی پیامدهای نیم زبانگی، جامعهپژوهی فرهنگی، 10(2)، 107-135. doi: 10.30465/scs.2019.4201
هرمزی زاده، محمدعلی (1388). عوامل مؤثّر بر انسجام ملی، مطالعات بسیج، 12(42): 31-53.
یاری قلی، بهبود (1397). عدالت تربیتی؛ بنیانهای نظری و چالشهای آن، تهران: اساطیر پارسی.
یاری قلی، بهبود و صیادی، صادق (1395). تجربه زیسته معلمان از موانع تفاوتهای فرهنگی در اجرای برنامه درسی: پژوهش پدیدارشناسی، همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.
یاسبلاغی شراهی، بهمن. (1401). بازخوانی نسبت دو پیشگاه زبانی (زبان معیار و زبان مادری) در آموزش بر اساس تجربه زیسته معلمان ابتدایی، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. ۱۰ (۲۰): ۱۷۰-۱۲۹
یل شرزه، رضا، منصفی، رؤیا. (1399). بررسی چگونگی مواجهه گفتمانی وزارت بهداشت ایران با شیوع ویروس کرونا به مدد مدل تحلیل گفتمان فرکلاف (1989). نشریه پژوهشهای زبانشناسی، 12(1)، 153-176. DOI: 10.22108/jrl.2021.126413.1537
یل شرزه، رضا؛ منصفی، رویا. (1400). بیماری «کووید-19» یا «ویروس چینی»؟. زبان پژوهی، 13(40), 65-87.
DOI:10.22051/jlr.2020.32771.1912
یورگنسن، ماریا؛ و فیلیپس، لوئیز (1394). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
یونسی، علی (1392). آموزش زبان مادری خواست اصلی قومیتها نیست، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، قابل دسترس در:
Agha Golzadeh, F. 2010. Critical discourse analysis. Tehran: Entesharate Elmi va Farhangi. [In Persian].
Allahkarami, A. and Sahraee, R. 2020. Comparing the attitudes of teachers and educational administrators about the use of mother tongue in education.
Journal of Teaching Research. 8(1), 38-58. DOI:
https://doi.org/10.34785/J012.2020.133. [In Persian].
Davari, H. 2020. Language policy and planning: A neglected interdisciplinary approach in macro-political and macro-cultural policy making in Iran. Scientific Quarterly of Culture Strategy.13(49), 7-35. DOI: 10.22034/jsfc.2020.109866. [In Persian].
Delavari, A. 2015. Sociology of Iran's vicissitudes: From the constitutional revolution to the Khordad Uprising of 1963. Tehran: Imam Khomeini Research Institute and Islamic Revolution. [In Persian].
Ehtshami, T. and Mousavi, S. 2009. Comparing the academic progress of students in bilingual areas with monolingual students in Isfahan province in the academic year 2008-9. Educational Research Institute. 119(12), 0-5. [In Persian].
Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis. London: Longman.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. London: Edward Arnold.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Psychology Press.
Hormazizadeh, M. 2009. Factors affecting national solidarity. Basij Studies, 12(42), 31-53. [In Persian].
Jahandideh, J., Arefi, M., & Khorasani, A. (2021). Multilingual education in Iranian schools: Qualitative meta-analysis. School Administration, 9(1), 48-28.
Jorgensen, M. and Philips, L. 2015. Theory and methods in discourse analysis. Translated by Hadi Jalili, Tehran: Nashre ney. [In Persian].
Kalantari, R., Khedivi, A., Fathiazar, I., and Biook, B. 2011. Examining the appropriate methods of bilingual education. Educational Innovations. 39(10), 6-24. [In Persian].
Kamali, B. 2005. Bilingualism. Tehran: Manadi Tarbiat. [In Persian].
Khalili E., Khorsandi Taskouh, A., Arasteh, H and Ghiathi Ndushan, S. 2017. Analyzing the historical critical discourse of the academic independence of Iran's higher education system. Iranian Higher Education. 9(4), 55-29. [In Persian].
Mogashoa, T. (2014). Understanding Critical Discourse Analysis in Qualitative Research. International Journal of Humanities Social Sciences and Education, 2(7), 104- 113.
Mohammadi, A., Asgarkhani, A., and Mirabbasi, S. 2020. The effect of mother tongue education on the exhilaration and social adjustment of bilingual students.
Journal of Teaching Research, 8(1), 260-239. DOI:
https://doi.org/10.34785/J012.2020.408. [In Persian].
Mohseni, R. 2010. Dimensions and analysis of citizenship rights; Ways to educate and teach citizenship rights. Political Studies Quarterly. 3(10), 117-144. [In Persian].
Rahai, S. and Razak Marandi, Z. 2017. The right to mother tongue and education. Biannual International Journal of Human Rights. 12(1), 95-116. DOI: 10.22096/hr.2017.30780. [In Persian].
Rezaei, S. and Jokar, M. 2009. Recognition of national identity in the constitution of the Islamic Republic of Iran. National Studies Quarterly. 10(40), 53-88. [In Persian].
Salimi Turkamani, H. and Hazervazifeh Qarabagh, J. 2018. A comparative study between the status of the rights of minorities in the Iranian charter on citizens' rights and the united nations declaration on the rights of minorities. Comparative Law Review. 9(1), 203-230. DOI: 10.22059/jcl.2018.246493.633585. [In Persian].
Secretariat of the Supreme Council of Education. 2012. National curriculum of the Islamic Republic of Iran, enacted in March 2012. Tehran: Higher Council of Education with the cooperation of Educational Research and Planning Organization. [In Persian].
Shadman, K. and Baykan, A. 2018. Bilingualism in Iran's educational system. Research in Humanities Education. 4(10), 45-63. [In Persian].
Tavasli, Gh. and Nejati Hosseini, S. 2004. The social reality of citizenship in Iran. Iranian Journal of Sociology. 5(2), 32-62. [In Persian].
Wodak, R. (2013). Critical Discourse Analysis. Los Angeles, CA, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.
Wolfson, N. (1989). Perspectives: Sociolinguistics and TESOL. Cambridge: Newbury House.
Yarigholi, B and Sayadi, S. 2016. Teachers' lived experience of the barriers of cultural differences in curriculum implementation:A phenomenological research. Bu-Ali Sina University of Hamedan. Iranian Curriculum Studies Association Conference. [In Persian].
Yarigholi, B. 2018. Educational justice; Theoretical foundations and its challenges. Tehran: Asatire Parsi. [In Persian].
Yasbolaghisharahi, B. 2022. Rereading the ratio of two language backgrounds (standard language and mother tongue) in education based on lived experience of primary teachers. Theory and Practice in the Curriculum. 10(20), 129-170. [In Persian].
Yalsharzeh, R. and Monsefi, R. 2021. “Covid-19” or “the Chinese Virus”?. Journal of Language Research, 13(40), 65-87. DOI:10.22051/jlr.2020.32771.1912. [In Persian].
Zare Kahnmoi, A. 2015. The end of monolingualism (thirteen research discussions about the right to mother tongue). Tabriz: Nashre Mogham. [In Persian].