روح الله یعقوبی؛ فردوس آقاگلزاده؛ ارسلان گلفام
چکیده
فراهم آوردن دانش زبانی بهمنظور برقراری ارتباطی مؤثر نمیتواند فقط به آموزش دانش زبانی محدود باشد و در فرایند آموزش زبان توانش کاربردشناختی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه مسئولیت اصلی تدریس ...
بیشتر
فراهم آوردن دانش زبانی بهمنظور برقراری ارتباطی مؤثر نمیتواند فقط به آموزش دانش زبانی محدود باشد و در فرایند آموزش زبان توانش کاربردشناختی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه مسئولیت اصلی تدریس جنبههای کاربردشناسی یکزبان بر عهدهی مدرسان زبان است؛ توانش و آگاهی کاربردشناختی مدرسان از زبانی که تدریس میکنند اهمیت بسزایی دارد؛ بااینوجود شرایط لازم برای فراگیری کنشهای گفتاری به طرز شایستهای فراهم نشده است. در این راستا پژوهش حاضر به تحلیل توانش کاربردشناختی مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای کنش گفتاری قدردانی به زبان انگلیسی و ارتباط آن با مدرک تحصیلی مدرسان پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. بهمنظور بررسی راهبردهای قدردانی از پرسشنامه تکمیل گفتمان چِنگ استفاده شد. همچنین، پرسشنامهی قدردانی مکالگ برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده گردید. توزیع پرسشنامه به روش تصادفی ساده صورت گرفت که درنهایت تعداد 133 پرسشنامهی تکمیلشده، جمعآوری شد. پاسخها نیز بر اساس الگوی چِنگ رمزگذاری گردید. یافتهها نشان داد همهی راهبردهای هشتگانهی الگوی چنگ در ابراز قدردانی توسط مدرسان استفادهشده است. دراینبین، راهبرد تشکر دارای بیشترین فراوانی (9/39درصد) بود. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد رشته تحصیلی مدرسان در ابراز قدردانی آنها تفاوت معناداری ایجاد نمیکند.