نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
فراهم آوردن دانش زبانی بهمنظور برقراری ارتباطی مؤثر نمیتواند فقط به آموزش دانش زبانی محدود باشد و در فرایند آموزش زبان توانش کاربردشناختی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه مسئولیت اصلی تدریس جنبههای کاربردشناسی یکزبان بر عهدهی مدرسان زبان است؛ توانش و آگاهی کاربردشناختی مدرسان از زبانی که تدریس میکنند اهمیت بسزایی دارد؛ بااینوجود شرایط لازم برای فراگیری کنشهای گفتاری به طرز شایستهای فراهم نشده است. در این راستا پژوهش حاضر به تحلیل توانش کاربردشناختی مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای کنش گفتاری قدردانی به زبان انگلیسی و ارتباط آن با مدرک تحصیلی مدرسان پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. بهمنظور بررسی راهبردهای قدردانی از پرسشنامه تکمیل گفتمان چِنگ استفاده شد. همچنین، پرسشنامهی قدردانی مکالگ برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده گردید. توزیع پرسشنامه به روش تصادفی ساده صورت گرفت که درنهایت تعداد 133 پرسشنامهی تکمیلشده، جمعآوری شد. پاسخها نیز بر اساس الگوی چِنگ رمزگذاری گردید. یافتهها نشان داد همهی راهبردهای هشتگانهی الگوی چنگ در ابراز قدردانی توسط مدرسان استفادهشده است. دراینبین، راهبرد تشکر دارای بیشترین فراوانی (9/39درصد) بود. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد رشته تحصیلی مدرسان در ابراز قدردانی آنها تفاوت معناداری ایجاد نمیکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Pragmatic Competence Analysis of Gratitude Strategies in English Used by EFL Teachers Regarding Their Academic Discipline
نویسندگان [English]
- Rouhollah Yaghoubi 1
- Ferdows Aghagolzadeh 2
- Arsalan Golfam 3
1 Linguistics Department, Humanities Faculty, Tarbiat Modares University
2 Professor of Linguistics, Tarbiat Modares University
3 Associate Professor of Linguistics, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
چکیده [English]
Providing knowledge for effective communication cannot just be limited to teaching linguistic information, and pragmatic competence should also be considered. Since the main goal of teaching foreign languages is related to teachers, their proficiency and pragmatic awareness are very important; Nevertheless, the conditions for the acquisition of speech acts is not provided adequately. In this regard, the present study aims to analyze the pragmatic competence of Iranian EFL teachers considering the strategies of expressing speech act gratitude in English. In order to evaluate the use of strategies of expressing gratitude, a Discourse Completion Task questionnaire (DCT) and a coding scheme proposed by Cheng were used. Also, the Gratitude Questionnaire-Six Item Form (GQ-6) was employed to study the influence of personality on expressing gratitude. The questionnaires were distributed randomly, and the male and female participants were asked to fill the discourse completion task. They were expected to write down as many words or utterances as they wanted to express their gratitude towards the situation in a limited time. Finally, 133 completed questionnaires were collected. Then, responses were coded based on the Cheng coding scheme. The findings showed that all 8 gratitude strategies of the Cheng model were applied by teachers. The "Thanking" strategy was the most frequent (39.9%). Also, the results of the Kruskal-Wallis H test showed that the three groups of instructor's field of study (academic discipline) do not show any significant difference in expressing their gratitude strategies.
کلیدواژهها [English]
- Pragmatic Competence
- gratitude strategies
- Speech Acts
- EFL teachers
- Gender
- academic discipline