نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبان‌شناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

چکیده

التقای واکه‌ها وضعیتی است که هیچ همخوانی میان واکه‌ها یا، به بیانی فنی‌تر، میان هسته‌های دو هجای مجاور وجود نداشته باشد. این وضعیت هنگامی روی می‌دهد که از دو هجای مجاور، هجای سمت چپ فاقد پایانه و هجای سمت راست فاقد آغازه باشد. هدف مقالۀ پیشِ رو مشخص کردن چگونگیِ رخداد  التقای واکه‌ها در بازنمایی واجی و راه‌کارهای رفع آن در بازنمایی آوایی در زبان پارسی باستان است. خط میخی پارسی باستان یک سامانۀ نوشتاریِ هجانگار  با 36 نویسه است که از این میان 22 نویسۀ آن همخوان- واکه‌ای، یعنی شامل توالی یک همخوان و واکۀ /a/  به صورت /Ca/ می‌باشند. طبق یافته‌های این پژوهش،  چنان‌چه در یک واژه  در پی هر یک از این 22 نویسه سه نویسۀ واکه‌ای i (/i/)، u (/u/)، و A (/A/) وجود داشته باشد، در بازنمایی واجی التقای واکه‌ها رخ می‌دهد. در این مقاله که در چارچوب نظریۀ بهینگی (پرینس و اسمولنسکی، 2004 /1993) انجام شده است، تحلیل شده که التقای واکه‌ها در پارسی باستان با بهره‌گیری از دو راه‌کار درج همـخوان میـانجی  و حذف واکۀ /a/  و آمیزه‌ای از این دو راه‌کار  برطـرف مـی‌شود. در این پژوهش محدودیت‌هایی که در قالب رتبه‌بندی‌های مختلف عامل رفع  التقای واکه‌ها بوده‌اند معرفی شده‌اند . نیز طبق یک قاعدۀ تلفظیِ پارسی باستان اگر نویسۀ واکه‌ای A نخستین نویسۀ یک واژه باشد، در برخی واژه‌ها به صورت [A]  و در برخی دیگر به صورت [a]  تلفظ می‌شود. ولی اگر این نویسه، نخستین نویسۀ یک واژه نباشد، فقط به صورت [A]  تلفظ می‌شود. از آنجا که تبدیل این قاعده به یک محدودیت مستلزم دسترسی به اطلاعات نویسه‌ای بود و امکان نداشت بتوان مسئله را با یک تحلیل صرفاً واج‌شناختی تبیین کرد، یک محدودیت نویسه‌ای طرح شد که تعیین می‌کرد اگر نویسۀ A نخستین نویسۀ یک واژه نباشد، به صورت [a]  تلفظ نمی‌شود، بلکه فقط به صورت [A]  تلفظ می‌شود.  نتایج این پژوهش چندین مورد است که افزون بر طرح واقعیت‌های جدیدی پیرامون واج‌شناسی پارسی باستان مواردی را پیرامون فرایندها و راهکارهای رایج در برطرف کردن التقای واکه‌ها در پارسی باستان بیان می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Hiatus Resolution Strategies in Old Persian

نویسنده [English]

  • Bashir Jam

Associate Professor of Linguistics, Department of English, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

چکیده [English]

Hiatus is a situation in which there is no consonant between the nuclei of two adjacent syllables. It occurs when the left syllable lacks a coda and the right one lacks an onset. The present research aimed at analyzing how hiatus occurs in Old Persian and the strategies used to resolve it. The old Persian cuneiform is a syllabary consisting of 36 graphemes, of which 22 represent a sequence of a consonant and the vowel /a/. According to the findings of this research, if this vowel is followed by one of the three vowels /i/ (I), /u/ (u), and /A/ (A) in a word, then there occurs hiatus in the underlying representation. In this research which is conducted within the framework of Optimality Theory (Prince and Smolensky, 1993/2004) it is discussed that hiatus in Old Persian is resolved using intervocalic consonant insertion, the deletion of vowel /a/ as well as a combination of them both. In so doing, the constraints and their rankings that cause all these hiatus resolving strategies in Old Persian are introduced. It is worth mentioning that based on an Old Persian pronunciation rule, in case the vowel letter A is the first letter of a word, it represents the vowel /a/ in some words and the vowel /A/ in some other words. However, if it is not the first letter of a word, then it only represents the vowel /A/. As converting this rule to an OT constraint required accesses to the graphematical information of Old Persian cuneiform and that it could not be explained using an analysis that was solely phonological, an orthographic constraint with access to the graphematical information was formalized. The results of the present paper explain some important and new facts regarding Old Persian syllabary, hiatus and its resolution strategies in this ancient language. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Old Persian
  • hiatus
  • intervocalic consonant insertion
  • vowel deletion
  • orthographic constraints
  • Optimality Theory
ابوالقاسمی، محسن (1375). راهنمای زبانهای باستانی ایران، جلد  اول، تهران، سمت.
احمدی، مهران؛ زاهدی، محمدصدیق؛ و غلامی، وحید (1398). التقای واکه‌ها و رفع آن در کردی میانی. مطالعات زبان­ها و گویش­های غرب ایران. 7 (26)، 1-15.
اُرانسکی، یوسیف م. (1386). زبان‌های ایرانی (ترجمه علی‌اشرف صادقی). تهران: نشر سخن.
جعفری دهقی، شیما (1390). سبک‌شناسی کتیبه‌های فارسی باستان. سبک شناسی  نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 4 (1) شمارة پیاپی 11. 173-182.
 جم، بشیر. (1392). واژه‌نامه سنگ‌نبشته‌های پارسی باستان. تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی پازینه.
 جم، بشیر. (1394، الف). فرهنگ توصیفی فرایندهای واجی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
جم، بشیر. (1394، ب). «راه‌کارهای برطرف کردن التقای واکه‌ها در زبان فارسی». زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان.  12(1): 79- 100.
جم، بشیر. (1397). بست چاکنایی در زبان فارسی.  زبان فارسی و گویش­های ایرانی.
2 (3)، شماره پیاپی 6،  73- 92.
 جم، بشیر. (1402). چگونگی رفع التقای واکه‌های کشیده با واکۀ تکواژ جمع در زبان فارسی فصلنامة مطالعات زبان­ها و گویش­های غرب ایران، 11، (2)، 1-16.
رضی­نژاد، سید محمد (1398). برطرف کردن التقای واکه­ها در در ترکی آذربایجانی. پژوهش‌‌های زبانشناسی. 11، (1)، 61-72.
ساداتیِ نوش‌آبادی، سید مهدی و صبوری، نرجس‌بانو (1398). بررسی پدیده حرکت سازه‌هایجمله بر اساس نظریه کپی حرکت و اصل خطی‌شدگی در زبان‌های فارسی باستان و فارسی میانه (پژوهشی بر پایه دستور زایشی). جستارهای زبانی. 10(2) شماره پیاپی 50، 147-170. 
 شارپ، رَلف نورمن (1388). فرمان‌‌‌‌‌های شاهنشاهان هخامنشی که به زبان آریایی(پارسی باستان) نوشته شده است. تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی پازینه. 
 صادقی، علی اشرف (1365). التقای مصوت‌ها و مسألۀ صامت‌های میانجی. مجلةزبانشناسی شمارة 6، 3– 22. 
 صادقی، وحید؛ و صادقی، سولماز (1396). التقای واکه‌ها در کردی سورانی. پژوهش‌های زبانی، 8 (1)، 117-136.
صفوی، کوروش (1391). آشنایی با تاریخ زبان‌های ایرانی. تهران: پژواک کیوان.
فتاحی، مهدی. (1393). غلت سازی واکه به عنوان راهکاری برای رفع التقای واکه­ها بررسی نمونه در کردی کلهری، پژوهش­های زبانشناسی تطبیقی. 4 )7(، 263-275.
علی‌نژاد، بتول و اصلانی، محمدرضا (1388). سیر تحول فرایند واجی حذف از فارسی باستان تا  فارسی نو (بر مبنای نظریه بهینگی). زبان‌شناسی و  گویش‌های خراسان. ش 1، 143-158.
 قطره، فریبا؛ آسیایی، مارال؛ و راه‌انداز، سعید  (1399). نگاهی صرفی-آوایی به التقای واکه‌ای درفارسی گفتاری. زبان‌پژوهی. 12 (35)، 297-318.
کامبوزیا، عالیه ک. ز.؛ اسلامی، فیروزه؛ آقاگل‌زاده، فردوس (1385). بررسی ساخت هجا و اصل توالی رسایی در زبان فارسی باستان. پژوهش‌های  زبان و ادبیات تطبیقی.  1(4 )، 51-76.
مشکین‌فام، مهرداد و نغزگوی کهن، مهرداد (1400). دستوری‌شدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان از منظر دستور ساخت‌مدار. جستارهای زبانی. 12( 4)  شماره پیاپی 64، 33-71. 
مولایی، چنگیز (1398). وصف مبهمِ aiva در فارسی باستان. پژوهش‌های ایران‌شناسی، 9 (2)،
153-159.
ورهرام، لیلا (1399). دشواریهای آموزش زبان‌های باستانی ایران (مطالعۀ موردی اوستایی، فارسی باستان، سغدی). دوفصلنامۀ تاریخ ادبیات. 13(2)،  شماره پیاپی 2/84، 287-307.
Aboulghasemi, M. (1996). A manual of old Iranian Languages. Samt Publications: Tehran. 1st volum.[In Persian].
Ahmadi, M., Sedigh Zahedi, M., & Gholami, V. (2019). Hiatus of vowelsand resolving them in Central Kurdish. Research in Western Iranian Languages and Dialects, 7(3), 1–15.[In Persian].
Alinezhad, B. & Aslani, M. (2009). The course of change in thephonological process of deletion from Old Persian to Modern Persian (based on Optimality Theory). Journal of Linguistics and KhorasanDialects.  The 1st issue, 143-158. [In Persian].
 Baroni, A. (2013). Eye dialect and casual speech spelling: orthographicvariation in OT, Writing Systems Research 5.1, 24-53.  Baroni, A. (2016). Constraint interaction and writing systems typology. Dossiers d’HEL, SHESL, Écriture(s) et représentations du langa  des langues, 9, pp.290-303.
Casali, R. F. (1996). Resolving Hiatus. Doctoral dissertation, UCLA. Dong, X. (2012). What Borrowing Buys Us: A Study of Chinese LoanwordPhonology. PhD dissertation, Universiteit Utrecht.
 Fattahi, M. (2014). Glide formation as a strategy for hiatus resolution: Acase analysis in Kalhori Kurdish. Iranian Journal of ComparativeLinguistic Researches, 4(7), 263- 275. [In Persian].
Ghatreh, F., Asiaee, M., & Rahandaz, S. (2020). A morphological-phonetic look at vowel hiatus in spoken Persian. Zabanpazhuhi, 12(35), 297-318.[In Persian].
Hall, T. (2004). Assibilation in Modern German. Lingua 114, 1035–1062.
Hamann, Silke & Ilaria E. Colombo (2017). A formal account of theinteraction of orthography and perception: English intervocalic  consonants borrowed into Italian. Natural Language and    Linguistic Theory 35:683–714.
Jaafari Dehaghi, S. (2011). Review of writing style in old Persi inscriptions. Journal of the Stylistics of Persian Poem and Prose. Vol4, 1 (11), 173-182 .[In Persian].
Jam, B. (2013). A Dictionary of Old Persian inscriptions. Tehran: PazinehPublications. [In Persian].
Jam, B. (2015). Hiatus resolution strategies in Persian.  Journal of Linguistics and Khorasan Dialects.  12(1), 79-100. [In Persian].
Jam, B. (2016). A Dictionary of Phonological Processes. Tehran: Iran University Press. [In Persian].
Jam, B. (2019). Glottal stop in Persian. Persian Language and IranianDialects. 3 (2), 73-92 [In Persian].
Jam, B. (2023). Resolving the Hiatus between a Sequence of Long Vowels and the Plural Morpheme Vowel in Persian. Research in Western Iranian  Languages and Dialects, 11(2), 1–16 .[In Persian].
Kordanalysis of syllable structure and Sonority Sequencing Principle in Old Persian. Research in Comparative Language and Literature. 1 (4), 51-76 .[In Persian].
 Kent. R. (1953). Old Persian: Grammar, Texts, Lexicon, New Haven, Connecticut: American Oriental Society.        Lombardy, L. (1997). Coronal epenthesis and markedness. Paper delivered  at  the Hopkins optimality workshop / Marylan Mayfest.
 Baltimore, MD (2002). A thematic guide to optimality theory. Cambridge: Cambridge University Press.
McCarthy, J. & Prince, A. (1995). Faithfulness and reduplicative identity, In: J. Beckman; L. Walsh Dickey & S. Urbanczyk, (Eds.). University  of Massachusetts occasional papers in linguistics18: Optimality theory (249–384). Amherst: GLSA.
 Meshkinfam, M. & Naghzguy-Kohan, M. (2021). The grammaticalization of  the indefinite article in Old Persian: A construction grammar account. Iranian Journal of Linguistics, 12 (4), 33-71. [In Persian].
 Mowlaee, C. (2020). Vague description of aiva- in ancient Persian. IranianStudies. 9 (2), 173-191. [In Persian].
Oranski, I. O. (1963). Iranskie yazyki, Moscow, (2007) in Persian, Zabanha-ye Irani, tr. Aliashraf Sadeghi. [In Persian].
Prince, A., & Smolensky, P. (1993/2004). Optimality theory: constraint  interaction in generative grammar. Rutgers University &University of Colorado at Boulder, Published 2004, Oxford: Blackwell.
 Razinejad, S. M. (2019). Vowel hiatus resolution in Azarbaijani Turkish. Journal of Reaserches in Linguistics. 11(1), 72–61 .[In Persian].
Sadati Nooshabadi, S. M. & Sabouri, N. (2019). The Copy theory ofmovement and linearization in the Old and Middle Persian, A study based on Generative Grammar. Language Related Research. 10 (2), 147–70 .[In Persian].
Sadeghi, A. (1985). Vowel hiatus and the problem of intervicalicconsonants. Iranian Journal of Linguistics, (6), 3-22. [In Persian].
Sadeghi, V., & Sadeghi, S. (2017). Vowel hiatus in Surani Kurdish. Journalof Language Research, 8(1), 117-136. [In Persian].
Safavi, K. (2007). An introduction to the history of Iranian languages. Tehran: Pezhvak-e Keyvan Publications. [In Persian].
Satoer, D. (2009.( Having faith in reading and spelling. An optimalitytheoretic study of Dutch children with poor reading skills. Master thesis. Utrecht University.
Schmitt, R. (2010). The Ancient Languages of Asia and the Americas. Cambridge: Cambridge University Press.
Sharp, R. N. (2013). The inscriptions in Old Persian cuneiform of theAchaemenian emperors. Tehran: Pazineh Publications. [In Persian].
Song, H. J. & Wiese, R. (2010). Resistance to complexityinteracting with visual shape–German and Korean orthography, Writing Systems Research 2.2, 87-103. Varahram, L. (2021). The problems of teaching ancient Iranian languages (Avestan, Old Persian, and Sogdian). Journal of History of Literature, 13 (2), 287-307. [In Persian].
Wiese, R. (2004). How to optimize orthography. Written Language & Literacy, 7(2), 305–331.