نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان شناسی کاربردی گروۀ زبان های خارجی دانشگاه خوارزمی
2 استادیار (مدعو) زبانشناسی گروۀ زبان انگلیسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
3 دانشیار زبان شناسی اجتماعی کاربردی گروۀ زبان انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
علیرغم اهمیت، فراوانی و کاربرد پدیده قسم در اکثر جوامع گفتمانی و فرهنگها، کنش گفتاری سوگند در قالب نظریات زبانشناسی و زبانشناسی اجتماعی همچون نظریه کنش گفتار و جوامع عمل بررسی نشده است. پژوهش حاضر در دو فاز کمی و کیفی از طریق مصاحبه و توزیع پرسشنامهای ویژه میان فروشندگان و فعالان بازار رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر الگوهای رفتاری، انواع، کارکردها، دیدگاه و رویکرد اعضای این جامعه به قسم و با لحاظ نمودن متغیرهایی چون سن، جنسیت، وضع ظاهری و وضعیت عضویت در جامعه عمل بازار مدرن، به مطالعه کنش گفتاری قسم در این بازار مدرن پرداخت. نتایج تحلیل محتوایی و آماری دادهها در قالب انواع مراجع مذهبی و غیرمذهبی کنشگفتاری قسم، حاکی از کاربرد فراوان انواع سوگند اما با کارکردی عموماً غیرتعهدی و غیر (پس) بیانی و حتی دارای اثر معکوس و منفی در گفتمان بازار مدرن بود. دلایل، نتایج و کاربردهای حاصل از یافتههای پژوهش با توجه به ادبیات موجود، دلایل فرهنگی و مذهبی و ماهیت متفاوت جامعه عمل بازار مدرن به طور مفصل بحث شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Swear Speech Act in a Community of Practice: A sociolinguistic study with an emphasis on the Pragmatics of the Discourse of Iranian Modern Market
نویسندگان [English]
- Hossein Talebzadeh 1
- Mehdi Bazyar 2
- Reza Ghafar Samar 3
1 Assistant Professor, Department of Foreign Languages, Kharazmi University
2 Assistant Professor, Department of English, Imam Khomeini International University and Islamic Azad University, Qazvin
3 Associate Professor, English Department, Tarbiat Modares University
چکیده [English]
In spite of the significance, frequency, and function of swearing in many discourse communities and cultures, swear speech act has not been adequately studied with regard to Linguistics and Sociolinguistics theories and concepts such as “Speech Act Theory” and “Communities of Practice.” The current qualitative and quantitative study investigated swearing in the modern computer and cellphone market of Iran. We employed interviews and specially-developed questionnaires (with reference to sociolinguistic variables such as age, gender, appearance and membership status in the community) to tap into the swearing types and functions in the modern market as well as its members’ linguistics behaviors, perceptions and approaches. The results of content and statistical analyses of both religious and non-religious types of swearing suggest that, despite the high frequency of swearing in this community of practice, this speech act does not usually have a commissive, (per)-locutionary function; it can even backfire and suggest dishonesty and infelicity. The findings, the conclusions and possible applications are elaborated and discussed considering the literature, religious and cultural explanations, and the requirements of the modern market community of practice.
کلیدواژهها [English]
- swear
- speech act
- community of practice
- iranian modern market
- sociolinguistics