نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایلام، ایران

2 استادیارگروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

3 گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایران

چکیده

چکیده

پژوهش‌ها نشان داده است که کودکان برای درک تشبیه به دو مهارت کاربردشناختی مهم یعنی درک شباهت مورد نظر بین دو چیز و استخراج تضمن مدرج نیاز دارند. مهارت دوم یعنی استخراج و درک تضمن مدرج یکی از مباحث مهمی است که در پژوهش‌های داخلی تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته‌ است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی توانایی کودکان 5-7 ساله و بزرگسالان تک‌زبانۀ فارسی‌زبان در درک تضمنِ مدرج است. برای این منظور 30 کودک تک‌زبانۀ فارسی‌زبان 5، 6 و 7 ساله به روش نیمه تصادفی انتخاب شدند و با 10 بزرگسال مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمودنی‌های پژوهش در انجام آزمایش اول که به شکل قضاوت شباهت بود و آزمایش دوم که به شکل یک بازی بود، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. در آزمایش اول آزمودنی‌ها باید جملۀ «x مانند y است» را به عنوان جملۀ بیان کنندۀ شباهت درک می‎‌کردند. در آزمایش دوم، آزمودنی‌ها با دریافت سرنخ‌هایی به شکل استعاره (ملیکا یه طوطیه) و تشبیه (ملیکا مانند یه طوطیه) باید تصویر متناسب به آن سرنخ (یه طوطی، یه دختر یا یه دختر طوطی‌مانند) را انتخاب می‌کردند. یافته‌های پژوهش نشان داد که کودکان 5 ساله قادر به درک تضمنِ مدرجِ «x یک y نیست» بودند، درحالی که کودکان 6-7 ساله مانند بزرگسالان بیشتر پاسخ‌های منطقی را انتخاب می‌کردند. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان از همان 5 سالگی قادر به درک و استخراج تضمنِ مدرج هستند و با افزایش سن انتخاب معنای تحت‌اللفظی تشبیه و استعاره کاهش می‌یابد. روی‌ هم رفته، نتایج پژوهش نشان داد که کودکان پیش‌دبستانی از 5 سالگی قادر به درک تضمن مدرج هستند و عملکرد کودکان 7 ساله به عملکرد بزرگسالان شباهت پیدا می‌کند. همچنین یکی از مهم‌ترین دلایلی که کودکان خردسال قادر به استخراج تضمن مدرج در تکالیف درک تشبیه در مقایسه با سایر عبارات مدرج هستند این است که بسامد جمله‌های مقوله‌ای و مقایسه‌ای در گفتار کودک‌محور به علت نقش آموزشی آنها بالاست و فراگیری آنها در مقایسه با سایر کمیت‌نماها (مانند some وall) یا حروف ربط منطقی (مانند «یا» و «و») زودتر اتفاق می‌افتد

کلیدواژه‌ها: تضمنِ مدرج، تشبیه، استعاره، کودکان تک‌زبانۀ فارسی‌زبان

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Scalar Implicature Comprehension in 5-7 Monolingual Persian-speaking Children and Adults

نویسندگان [English]

  • Arezou Khani 1
  • Ali Jamali 2
  • Tayebeh Khoshbakht 3

1 Ph.D. Student of Linguistics, Department of English Language and Literature, Ilam Branch, Islamic Azad university, Ilam, Iran.

2 Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Ilam Branch, Islamic Azad university, Ilam, Iran

3 Department of linguistics, Islamic Azad University, Ilam branch, ilam, Iran

چکیده [English]

Comparative study of scalar implicature comprehension in 5-7 mono-lingual Persian-speaking children

Research showed that children need two important pragmatic skills to understand Simile: understanding the intended similarity and deriving a scalar implicature. However, the second skill has not been studied yet by Iranian researchers. The aim of the present study was to investigate the ability of mono-lingual Persian-speaking children aged 5 to 7 years old and adults in understanding scalar implicature. To this aim, 30 Persian-speaking children 5, 6 and 7 years old were selected through semi- random method and were compared with 10 adults. The groups were investigated and compared on a first experiment which was a form of similarity judgment task and on a second experiment, which was in a form of a game. In the first experiment, subjects should understand "x is like a y" as an expression of similarity. In the second experiment, the subjects received metaphors (“Nina is a rabbit”) and similes (“Nina is like a rabbit) as clues to select one of a three images (a rabbit, a girl or a rabbit-looking girl). The results showed that 5 years old children were able to understand the implicature “x is not a y”, whereas 6-7 years old children performed like adults. The results showed that children from the early childhood were able to understand and extract scalar implicature and the literal meaning of simile and metaphor decreased by increasing age.Taken together, the results of the research showed that preschool children from the age of 5 are able to understand graded implication and the performance of 7-year-old children is similar to the performance of adults. Also, one of the most important reasons that young children are able to extract graded implication in simile comprehension tasks compared to other graded expressions is that the frequency of categorical and comparative sentences in child-centered speech is high due to their educational role and their learning compared to other quantifiers. (such as some and all) or logical conjunctions (such as "or" and "and") occur earlier

Keywords: Scalar implicature, simile, metaphor, mono-lingual Persian-speaking children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scalar implicature
  • simile
  • metaphor
  • children
  • Pragmatic skill