مقاله پژوهشی
تحلیلی ناواژه‌گرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمودکامل
تحلیلی ناواژه‌گرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمودکامل

مزدک انوشه

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.373442.666880

چکیده
  در رهیافت ناواژه‌گرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هسته‌های نقش‌نما، اجزایی‌اند که در حوزۀ نحو ادغام می‌شوند و سازه‌های بزرگ‌تر را می‌سازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده می‌شود، در ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تاثیر نشانه های نوایی بر ابهام زدایی از جملاتی با ابهام نحوی
تاثیر نشانه های نوایی بر ابهام زدایی از جملاتی با ابهام نحوی

زینب جعفری؛ بتول علی نژاد؛ رضوان متولیان

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 29-52

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.375120.666882

چکیده
  مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که نشانه‌های نوایی در ابهام‌زدایی از جملاتی که از ابهام نحوی برخوردارند، نقش موثری دارند. به پیروی از پژوهش‌های قبلی، مطالعه‌ی حاضر نیز سعی کرد چگونگی تاثیر نشانه‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوان‌های دندانی‌ در (وام)‌واژه‌های انگلیسی و عربی
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوان‌های دندانی‌ در (وام)‌واژه‌های انگلیسی و عربی

بشیر جم

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.378926.666889

چکیده
  جایگزینی یک واجِ زبان مبداء با نزدیک‌ترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وام‌گیرنده «جایگزینی واج» نامیده می‌شود. زبان‌های انگلیسی و عربی به طور مشترک دارای همخوان‌های دندانی //و // هستند ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل پسوندهای –انی، –ایی و –ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
تحلیل پسوندهای –انی، –ایی و –ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی

زهرا حسن‌پوران؛ شهلا شریفی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 71-97

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380137.666891

چکیده
  هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «–انی، –ایی و –ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریه ساختواژه ساختی بوی (2010، 2016) صورت می‌گیرد که که ریشه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تک‌زبانۀ فارسی‌زبان
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تک‌زبانۀ فارسی‌زبان

آرزو خانی؛ علی جمالی؛ طیبه خوشبخت

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.372068.666877

چکیده
  چکیدهپژوهش‌ها نشان داده است که کودکان برای درک تشبیه به دو مهارت کاربردشناختی مهم یعنی درک شباهت مورد نظر بین دو چیز و استخراج تضمن مدرج نیاز دارند. مهارت دوم یعنی استخراج و درک تضمن مدرج یکی از مباحث ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظام‌های آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظام‌های آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک

منصوره دلارامی فر؛ طیبه سرگزی مقدم

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 125-156

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.379570.666890

چکیده
  از آنجایی‌که در عصر حاضر به دلیل پیشرفت تکنولو‍ژی، بشر بسیاری از نیازهای آموزشی خود، مانند یادگیری زبان‌های خارجی را از طریق آموزشی الکترونیکی برطرف می‌نماید، ارتقاء سیستم‌های یادگیری الکترونیکی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
توصیف و تحلیل مؤلفه‌های زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، براساس نظریة لاک‌لا و موفه (رویکرد زبان‌شناسی حقوقی)
توصیف و تحلیل مؤلفه‌های زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، براساس نظریة لاک‌لا و موفه (رویکرد زبان‌شناسی حقوقی)

میترا رضازاده؛ اکرم کرانی؛ علی مرادی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.385054.666902

چکیده
  کارکرد اقناع به عنوان کنش زبان‌شناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست. به‌طور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. این‌گونه اقناع در قالب شگردهای زبانی اعمال ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفت‌ها در زبان فارسی بر پایه‌ی دستور گفتمانی‌نقشی
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفت‌ها در زبان فارسی بر پایه‌ی دستور گفتمانی‌نقشی

محسن طاهری؛ علی علیزاده؛ حامد مولایی کوهبنانی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 181-210

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.370324.666875

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه‌ی قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانی‌نقشی است. بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانی‌نقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحو‌ی آرایش انواع صفات‌ در ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیرعرب‌زبان
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیرعرب‌زبان

محمدمهدی غلامی؛ علی ضیغمی؛ سیدرضا میراحمدی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 211-237

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380345.666892

چکیده
  زبان‌های فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشته‌اند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؛ زبان عربی امروزه به‌عنوان یکی از شش زبان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
انگاره‌های جای‌نام‌ آبادی‌ها در استان مرکزی
انگاره‌های جای‌نام‌ آبادی‌ها در استان مرکزی

ذبیح اله کمیجانی بزچلویی؛ مریم غیاثیان

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 239-268

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380976.666895

چکیده
  در شناخت فرهنگ و زبان هر مکانی بررسی جای‌نام‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده انگاره‌های جای‌نام‌ها در استان مرکزی بر اساس پیمایش جای‌‌نام‌های ملی که در استرالیا انجام شده است ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی

سمیه محمدی؛ زهره قربانی مادوانی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 269-293

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.367810.666866

چکیده
  پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبان‌های فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزه‌ها می‌پردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسی‌زبانان و عرب‌زبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل می‌گردد ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان دیگری‌سازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
تحلیل گفتمان دیگری‌سازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو

محمد امین مذهب

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 295-310

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.381721.666899

چکیده
  در اوایل قرن هجدهم چهار کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند تحت عنوان بریتانیای کبیر قرار گرفتند. در کنار این اتحاد و با پیشرفت علوم، انگلیسی‌ها نخستین گام‌های تبدیل شدن به یک قدرت استعماری را برداشتند. ...  بیشتر