دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
تحلیلی ناواژهگرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمود کامل
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-28
چکیده
در رهیافت ناواژهگرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هستههای نقشنما، اجزاییاند که در حوزۀ نحو ادغام میشوند و سازههای بزرگتر را میسازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده میشود، در ... بیشترتأثیر نشانه های نوایی بر رفع ابهام نحوی در زبان فارسی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 29-52
چکیده
مطالعات بسیاری نشان دادهاند که نشانههای نوایی در ابهامزدایی از جملاتی که از ابهام نحوی برخوردارند، نقش مؤثری دارند. به پیروی از پژوهشهای قبلی، مطالعۀ حاضر نیز سعی بر آن داشت که چگونگی تأثیر ... بیشترمقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوانهای دندانی در (وام)واژههای انگلیسی و عربی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 53-70
چکیده
تبدیل یک واجِ زبان مبدأ به نزدیکترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وامگیرنده «جایگزینی واج» نامیده میشود. زبانهای انگلیسی و عربی به طور مشترک دارای همخوانهای دندانی /D/و /T/ هستند که ... بیشترتحلیل پسوندهای – انی – ایی – ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 71-97
چکیده
هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «انی – ایی و – ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریۀ ساختواژۀ ساختی بوی (2010، 2016) صورت میگیرد که ریشه در مکتب ... بیشترمقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تکزبانۀ فارسیزبان
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 99-124
چکیده
پزبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان ... بیشترتطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظامهای آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 125-156
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جداییناپذیر از زندگی بشر است. یکی از زمینههایی که سهم عمدهای از این فناوری را به خود اختصاص میدهد یادگیری است؛ به نحوی که استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ... بیشترتوصیف و تحلیل مؤلفههای زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، بر اساس نظریة لاکلا و موفه (رویکرد زبانشناسی حقوقی)
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 157-180
چکیده
کارکرد اقناع به عنوان کنش زبانشناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست. بهطور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. اینگونه اقناع در قالب شگردهای زبانی ... بیشترتبیین ترتیب قرارگیری انواع صفتها در زبان فارسی بر پایۀ دستور گفتمانینقشی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 181-210
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوۀ قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانینقشی است؛ بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانینقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحوی آرایش انواع صفات در جمله ... بیشترتأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیر عربزبان
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 211-237
چکیده
زبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان ... بیشترانگارههای جاینام آبادیها در استان مرکزی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 239-268
چکیده
در شناخت فرهنگ و زبان هر مکان جغرافیایی، بررسی جاینامها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده جاینامهای استان مرکزی بر اساس انگاره تنت و بلر (2021) که پیمایشی را درباره جاینامهای ... بیشترمطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 269-293
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبانهای فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزهها میپردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسیزبانان و عربزبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل میگردد ... بیشترتحلیل گفتمان دیگریسازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 295-310