دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
تحلیلی ناواژهگرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمودکامل
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-28
چکیده
در رهیافت ناواژهگرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هستههای نقشنما، اجزاییاند که در حوزۀ نحو ادغام میشوند و سازههای بزرگتر را میسازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده میشود، در ... بیشترتاثیر نشانه های نوایی بر ابهام زدایی از جملاتی با ابهام نحوی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 29-52
چکیده
مطالعات بسیاری نشان دادهاند که نشانههای نوایی در ابهامزدایی از جملاتی که از ابهام نحوی برخوردارند، نقش موثری دارند. به پیروی از پژوهشهای قبلی، مطالعهی حاضر نیز سعی کرد چگونگی تاثیر نشانههای ... بیشترمقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوانهای دندانی در (وام)واژههای انگلیسی و عربی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 53-70
چکیده
جایگزینی یک واجِ زبان مبداء با نزدیکترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وامگیرنده «جایگزینی واج» نامیده میشود. زبانهای انگلیسی و عربی به طور مشترک دارای همخوانهای دندانی //و // هستند ... بیشترتحلیل پسوندهای –انی، –ایی و –ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 71-97
چکیده
هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «–انی، –ایی و –ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریه ساختواژه ساختی بوی (2010، 2016) صورت میگیرد که که ریشه ... بیشترمقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تکزبانۀ فارسیزبان
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 99-124
چکیده
چکیدهپژوهشها نشان داده است که کودکان برای درک تشبیه به دو مهارت کاربردشناختی مهم یعنی درک شباهت مورد نظر بین دو چیز و استخراج تضمن مدرج نیاز دارند. مهارت دوم یعنی استخراج و درک تضمن مدرج یکی از مباحث ... بیشترتطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظامهای آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 125-156
چکیده
از آنجاییکه در عصر حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، بشر بسیاری از نیازهای آموزشی خود، مانند یادگیری زبانهای خارجی را از طریق آموزشی الکترونیکی برطرف مینماید، ارتقاء سیستمهای یادگیری الکترونیکی ... بیشترتوصیف و تحلیل مؤلفههای زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، براساس نظریة لاکلا و موفه (رویکرد زبانشناسی حقوقی)
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 157-180
چکیده
کارکرد اقناع به عنوان کنش زبانشناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست. بهطور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. اینگونه اقناع در قالب شگردهای زبانی اعمال ... بیشترتبیین ترتیب قرارگیری انواع صفتها در زبان فارسی بر پایهی دستور گفتمانینقشی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 181-210
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوهی قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانینقشی است. بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانینقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحوی آرایش انواع صفات در ... بیشترتأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیرعربزبان
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 211-237
چکیده
زبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان ... بیشترانگارههای جاینام آبادیها در استان مرکزی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 239-268
چکیده
در شناخت فرهنگ و زبان هر مکانی بررسی جاینامها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده انگارههای جاینامها در استان مرکزی بر اساس پیمایش جاینامهای ملی که در استرالیا انجام شده است ... بیشترمطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 269-293
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبانهای فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزهها میپردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسیزبانان و عربزبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل میگردد ... بیشترتحلیل گفتمان دیگریسازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 295-310