نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدۀ ۰خارجی، واحد تهران، تهران، ایران،

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده زبان‌های خارجی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران،

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدۀ زبان‌های خارجی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران،

چکیده

ﻋﻠﻢ واج‌شناسی ﺗﻔﮑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌۀ ﻧﻈﺎم اﺻﻮات زﺑﺎن اﺳﺖ و درک ﻣﺎ از ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﺻﻮات ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ واﺟﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. آﮔﺎﻫﯽ واﺟﯽ ﭘﯿﺶ‌ﻧﯿﺎزی ﺑﺮای ﻣﻬﺎرت‌ﻫﺎی زﺑﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮاﻧﺪن، ﻧﻮﺷﺘﻦ و اﻣﻼء ﮐﻠﻤﺎت در دوران ﻣﺪرﺳﻪ و سال‌های ﭘﺲ از آن اﺳﺖ. در اﯾﻦ دوران در ﻓﺮاﮔﯿﺮی زﺑﺎن دوم آﮔﺎﻫﯽ واﺟﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺷﻮد. ﺑﺮای ﻣﻬﺎرت واﺟﯽ وﺟﻮد نظام‌پردازشی ﺿﺮوری اﺳﺖ. از منظر روﯾﮑﺮد واج‌شناختی ﻓﺮﯾﺰر، ﻣﺸﮑﻼت ﺗﻠﻔﻈﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر اﺳﺎﺳﯽ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و داﻧﺶ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺑﺮای تعبیهٔ مفهوم انتزاعی واج ضروری است. طرح‌واره‌های انتزاعی واجی باید به عنوان نظام مفهومی ادراک شوند و در ارتباط با جهان واقعی قرار گیرند، بنابراین از طریق افزایش مهارت واجی می‌توان به بهبود و پیشرفت زبانی در سایر حوزه‌ها و مهارت‌های زبان دست یافت. در این پژوهش ﺑﺮرﺳﯽ ﺧﻄﺎﻫﺎی واکه‌ای ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﻄﺎﻟﻌۀ ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺿﺒﻂ ﺻﻮﺗﯽ و ﻣﺘﻦ ﺧﻮاﻧﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دو کلاس 10 ﻧﻔﺮه در دو آزﻣﻮن اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ها ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ- اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ با استفاده از نرم‌افزار spss انجام ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻣﯿﺎن 80 داﻧﺸﺠﻮ از داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان است ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. نتایج نشان داد که آگاهی واجی و اصل ارتباطی- معنادار به عنوان اصل مهم در فراگیری زبان دوم از منظر رویکرد شناختی مطرح است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review of Phonemic Awareness Role in Reducing Vowel Errors of English Language Learners Based on Cognitive Phonology Approach

نویسندگان [English]

  • Nahid Khosravi 1
  • Maryam Iraji 2
  • Bahram Modaresi 3

1 Ph.D. Candidate in limguistics. Islamic Azad University, Faculty of foreign languages, Tehran brach, Tehran, Iran.

2 Assistant professor of Islamic Azad University Faculty of foreign languages. Central Tehran Branch, Director of the Department of linguistics and Armanian languages, Tehran, Iran.

3 Assistant professor, Islamic Azad University Faculty of foreign languages, central Tehran Branch, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Phonology is the study of phonemic system in language and our perception of phonemic production in learning is noticeable cognitively and phonologically.phonemic awareness is a background for language skills such as reading, writing and spelling during school and the next year stages. In the stages of second language acquisition, phonemic awareness should be strengthened more than before.  The existence of a processing system is essential for phonemic skills. According to the Fraser's Cognitive phonology framework 2010, the pronunciation problems are basically conceptual. phonemes are representation of abstract concepts and a background knowledge is necessary for their interpretation to associate them with the verbal method.   Abstract phonological schemas should be perceived as a conceptual system and be related to the real world ,therefore we can achieve some linguistic improvments in other area of language by phonemic awareness skills. In this research investigating  vocalic errors using the field method through a questionnaire and audio recording by text reading of students in two classes of 10 persons was done in two tests. The research methodology is descriptive and analytical. The statistical population of the research is among 80 students from Tehran University of applied sciences ,using SPSS software and Cronbach's AFFA. The results show that phonemic awareness and meaningful communicational base is as an important basis in second language learning in cognitive approach point of view

کلیدواژه‌ها [English]

  • Second language acquisition
  • Phonemic awareness
  • Cognitive Phonology
  • Phonemic representation
  • Vowel errors
آهنگری، سعیده، رهبر، سمیرا و سعیدی، مهناز (1399). افزایش آگاهی زبان آموزان نسبت به ویژگی عروضی در تلفظ کلمات و تاثیر آن بر روی مهارت شنیداری زبان آموزان ایرانی با تاکید بر نظریۀ توجه اشمیت (۱۹۹۵)، 10(2)، ۲۶۰-۲۷۱
دستجردی کاظمی، مهدی و سلیمانی، زهرا (1385)، آگاهی واج‌شناختی چیست؟ فصلنامه کودکان استثنایی، 6(4)، 22، 954 ـ 931.
‌صالحی کوپایی، هنگامه (1393)، مبانی واج‌شناسی شناختی، فصلنامه پازند، 10(37)، 1-28.
متولیان نائینی،  رضوان (1389)، تحلیل  کیفی خطاهای املایی انگلیسی فراگیران فارسی‌زبان، مجله رشد آموزش زبان، 97، 22 - 16.
اصغری کاسگری، زهرا، جم، بشیر و رحیمی دومکانی، مسعود (1393)، بررسی درون زبانی مشکلات زبان‌آموزان ایرانی ناشی از عدم تطابق بین املای واژگان انگلیسی و تلفظ آنها، پایان‌نامه، دانشگاه شهرکرد، دانشکده ادبیات، 1402.
پالیزیان، کرم الله (1395)، بررسی خطاهای تلفظی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان سیروان دردرس زبان انگلیسی، کنگره‌ بین‌المللی زبان و ادبیات، دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران، ص 11 ـ 1.
ابوالحسنی چیمه،  زهرا (1393)، تعامل تلفظ و نگارش ارتباط بین مشکلات تلفظی و خطاهای نگارشی فارسی زبانان غیر فارسی‌زبان، نشریه علمی پژوهشی جستارهای زبانی، 5(2)، 30- 1.
شهبازی ساناز، کرامتی،  هادی، هاشمی،  هادی و کاوه، منیژه (1398)، اثربخشی داستان گویی بر خلاقیت کلامی و آگاهی واج شناختی دانش آموزان نارسا خوان، نشریه ناتوانی‌های یادگیری، 9(2)، 57-36.
نوری، نیما، رقیب دوست، شهلا (1400)، رابطۀ سازوکار شناختی وخواندن در کودکان دبستانی با توجه به ماهیت خط، نشریۀ علم زبان، 14، ISC، ۷-۳۶.
  خیرآبادی،  رضا، علوی مقدم، سید بهنام (1398)، فرصتها و چالشهای فراروی آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی ایران، پژوهشهای زبانشناسی در زبان خارجی، 9(1)، ۵۳-۷۰.
بیگدلی، ندا، صادقی، وحید (1399)، شواهد درکی برای انطباق واجی واکه‌های انگلیسی با نظام آوایی زبان فارسی، نشریۀ زبان پژوهشی، 12(34)،ISC، ۲۶۵-۲۹۶.
جهرمی ابراهیمی، محمد، نیری فلاح، سیده نرجس (1400)، خطاهای فعلی فارسی ‌زبانان درسطح مبتدی، میانه، پیشرفته، پژوهش‌های ادبی، 18(71)، ۱۲۳-۱۵۰.
نوشی، موسی (1401)، بهبود لهجۀ انگلیسی زبانان با استفاده از پادکست وشیوۀ بن فرانکلین، پژوهش‌های زبان‌شنایی در زبان خارجه، 9(4)، ۱۳۶۷-۱۴۰۲
قادری حسب، زهرا، علینژاد، بتول (۱۳۹۳)، بررسی منشا خطاهای واکه‌ای اردوزبانان سطح مبتدی زبان آموزی در یادگیری نوشتاری فارسی‌زبان، همایش آموزش زبان و ادبیات فارسی، SID، ۵۱۰-۵۱۱.
غیاثی ابوالقاسم، زارج، جعفری فاطمه (1399)، تحلیل خطاهای مشترک نوشتاری زبان آموزان غیر فارسی زبان دورۀ عمومی مطالعه موردی زبان‌آموزان مرکز دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین، نشریۀ زبان پژوهی، 12(34)، ۱۷۸-۲۰۴.
Abdon Marites,M, Maghanoy Judith, M, Alieto Ericsson, O, Buslon, B & Richard Junette. 2019. phonological Awareness Skills of English  as second language ESL learners:the case of  first grade, Filipino  Binlingual, online  submission 31(5), 647-652.
Annie Ling Siew Fang. 2022. Common pronunciation errors of Chinesespeaking students in Malaysia.2(1),14-22, e.ISSN:2785'9118 /doi.org/10.54435/heosv2i1.42
Bridge, S & Patricia O. 2010 Integrated approach: Techniques for teaching ronunciation skills and commonicating in the ESL classroom, higher colleges of Technology, 178-192.
Churchill, K, Durden, J & Kenney, M. 1998, Improving Early Reading through multisensory phonemic awareness approach, Saint Xavier university, Research project, 1-73.
Omar Mohammad, F. 2014. The use of phonological Awareness Skills in teaching phonetics  and phonology for university students, JOSR journal of humanity and social science, 19, 101-116.
 Frazer Helen. 2010 . Cognitive Theory, as a tool  teaching second language pronounciation, Fostering language teaching  efficiency through  Cognitive linguistics, 357_379
 Fraser Helen. 2011 . Teaching Teachers ToTeach/r/ and /l/to Japanese Learners of English: An Integrated Approach, teaching and learning center, university of New England, 11-14
Fraser  Helen. 2006 . Helping Teachers  help  students  with pronounciation. A Cognitive  Approach, University of New England, 21(1), 80-93.
Frazer Helen. 2007.Categories and concepts  in phonology, Mental  State, 311-330.
Fraser Helen.  1999 . ESL Pronounciation Teaching:could it be more effective? university of New England, Armidale, NSW,ALAA Conference.1-8.
 Mompean, J. 2014. Cognitive linguistics and phonology, university of Murcia, 253-276.
Hulst Harry, V. 2003. Cognitive Phonology, Germania at alia.A linguistic
 Web shrift Hansden Besten, university of Connecticut, 1-24.
AL-Zayed, N. 2017. Non-native pronounciation of English:problems and solutions, American international Journal of Contemporary research 7(3), 86-90.
Marrian, R, Florina, E, Tamson Christopher, G & Salliese Marry, R. 2022. phonemic awareness:A meta-analysis  for planning  effective  instruction, 57, 1259-1289. https://doi.org/10.1002/rrq.473
Snowing, M. 1999. The development of phonological skills, Philosophical  Transactions of Roral society of London, 21-27.
Schwarz, J, Clement, L, Frier, M & yes Oudeyer, P. 2015. Cognitive nature of speech sounds systems,Journal of phonetics  53, 1-175.
Vetsch_Larson, M, Minnesota, M. 2022. Effective of phonemic awareness and oral reading fluency,1_49 https://red.mnstate.edu/thesis/616
parkin, R, Hajovsky, J.B, Alfonso Vincent, D.C. 2023. Evaluating phonemic awareness and orthography mapping  with the wood cock_Johnson IV, Journal of psychoeducational assessment, 14(8)
https://doi.org/10.1177/07342829231196199
Yucesan Durguno, l.A, Omlini, B. 2002. phonological Awareness in literacy  acquisition:It's not only for children, Scientific  study of reading, 245-266.
Lieberman, P. 2002. Human language and our reptilian brain. Cambridge etc.: Harvard University Press.
Bickerton, D. 1990. Language & Species. Chicago & London: The University of Chicago Press.
Gaffney, B. 2022. Increasing phonemic awareness instruction: as school improvement plan, nwcommon.nwciowa.edu, 1-34.