منصوره دلارامی فر؛ طیبه سرگزی مقدم
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جداییناپذیر از زندگی بشر است. یکی از زمینههایی که سهم عمدهای از این فناوری را به خود اختصاص میدهد یادگیری است؛ به نحوی که استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ...
بیشتر
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جداییناپذیر از زندگی بشر است. یکی از زمینههایی که سهم عمدهای از این فناوری را به خود اختصاص میدهد یادگیری است؛ به نحوی که استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در این زمینه منجر به ظهور حیطه نوینی تحت عنوان یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی به معنی بهرهگیری از نظامهای الکترونیکی مانند کامپیوتر، اینترنت، دیسکهای آموزش الکترونیکی جهت آموزش است. از این رو، ارتقاء نظامهای یادگیری الکترونیکی اهمیت ویژهای مییابد؛ بنابراین، پژوهش حاضر بر آن است که با بهکارگیری فنهای هوش مصنوعی، روشی کارآمد جهت فراهمسازی مناسبترین محتوای آموزشی زبان انگلیسی برای یادگیرنده را از طریق کشف علایق و ترجیحات وی معرفی نماید. پژوهش حاضر از یک چارچوب تصمیمگیری با بهرهبرداری از الگوریتم بهینهسازی ممتیک جهت استخراج مناسبترین تطبیق بین مسیرها و فعالیتهای یادگیری در دسترس استفاده کرده است. همچنین، با استفاده از یک فرمول خطی و تعیین فاکتورهای شخصی از قبیل میزان دانش یادگیرنده و ترجیحات وی بهینهترین پاسخ ممکن که همان بهترین تصمیم سیستم برای یادگیری هر فرد است، ارائه داده است. فریمورک آموزشی بهدست آمده بر روی تعداد 40 دانشآموز 12-15 سال آزمایش گردید. در این آزمایش، یک گروه کنترل شامل 20 نفر و یک گروه آزمایش شامل 20 نفر در نظر گرفته شد و فریم ورک در اختیار گروه آزمایش قرار گرفت و گروه کنترل با استفاده از روشهای سنتی از قبیل کتاب به یادگیری پرداختند. در تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. همچنین، در جلسه آخر کلاس با استفاده از یک نظرسنجی از گروه آزمایش مواردی از قبیل علاقهمندی افراد به یادگیری الکترونیکی، تمایل به استمرار کلاس، نیاز به زمان استراحت بیشتر و تمایل به ادامه یادگیری زبان انگلیسی از این طریق مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که میانگین نمره پسآزمون گروه کنترل پس از آموزش از طریق محتوای درسی کتاب محور 14,8750 و میانگین نمره پسآزمون گروه آزمایش که با در نظر گرفتن ترجیحات یادگیرنده و با استفاده از محتوای متنوع آموزش دیده بودند 16,7500 بوده است. در حالیکه میانگین نمره پیشآزمون این دو گروه 10,2250 و 10,8000 است که تقریباً نزدیک به یکدیگر قرار داشته است. همچنین، انحراف معیار پسآزمون نزدیک به صفر است که نمایانگر پراکندگی اندک دادهها است. از سوی دیگر، بررسی سطح معناداری حاکی از این است که استفاده از برنامه آموزشی الکترونیکی بر اساس ترجیحات یادگیرنده دارای تأثیر معنادار (p < 0.05) بر گروه آزمایش بوده است و در نتیجه اشاره به تأثیر بیشتر آموزش الکترونیکی با در نظر گرفتن ترجیحات یادگیرنده نسبت به یادگیری سنتی افراد دارد. با توجه به تأثیر بیشتر آموزش الکترونیکی با استفاده از الگوریتم ممتیک، یادگیری افراد هنگامیکه از آنها در ارتباط با علایق و ترجیحاتشان سؤال میشود و بر اساس آن به آموزش میپردازند، افزایش مییابد و فرد با محتوای شخصیسازیشده نتیجه بهتری در پایان دوره آموزش بهدست خواهد آورد. در نتیجه، استفاده از الگوریتم ممتیک در یادگیری الکترونیکی باعث بهینهسازی نمرات یادگیرندگان خواهد شد