نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‎شناسی شناختی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار گروه زبان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد،

چکیده

این پژوهش به بررسی و تحلیل نمونه‎گفتار سه کودک فارسی زبان دختر 4 تا 5 ساله که به اختلال تکاملی زبان (اختلال ویژه زبانی) مبتلا هستند، می‎پردازد. چارچوب نظری پژوهش مدل بسط‎یافته استعاره مفهومی می‎باشد. بر مبنای این مدل که توسط کووچش (2020) پیشنهاد شده است، پردازش استعاره در چهار سطح که دارای سلسله‎مراتب طرحواره‎ای هستند صورت می‎گیرد. این سطوح طرحواره‎ای از عمق به سطح شامل طرحواره‎ تصویری، حوزه، چارچوب و فضای ذهنی می‎باشد. در پردازش استعاره نگاشت بین حوزه‎های مبدا و مقصد به صورت هم‎زمان در هر چهار سطح یادشده انجام می‎شود. از چهار سطح یاد شده بیرونی‎ترین سطح فضای ذهنی است و پردازش آن به صورت برخط در حافظه کاری انجام می‌گیرد. سه سطح دیگر (طرحواره تصویری، حوزه و چارچوب) در حافظه بلندمدت جای دارند و به صورت برون‎خط پردازش می‎شوند. شیوه انجام این پژوهش به صورت توصیفی‎تحلیلی و میدانی می‎باشد. داده‎های این پژوهش به وسیله آزمون رشد زبانی Told-P3 از سه کودک که به مرکز گفتاردرمانی مراجعه نموده‎اند توسط گفتاردرمانگر جمع‎آوری شده است. داده‎های جمع‎آوری شده در سطح تک‎کلمه می‎باشد.  آزمون‎گر در طی اجرای آزمون هم درک و هم بیان تک‎کلمات را بررسی نموده است و برمبنای پاسخ‎های آزمودنی‎ها داده‎ها را طبقه‎بندی کرده است. داده‎های جمع‎آوری شده صرفا مبنای توصیفی و تحلیلی دارند و هیچ‎گونه مقایسه‎ای بین آزمودنی‎ها انجام نشده است. نتایج این پژوهش نشان می‎دهد که می‎توان از این مدل در بررسی و تحلیل گفتار افراد دارای اختلالات زبانی بهره برد. همچنین این کودکان مشکل درکی و مفهومی برای تولید کلمات نداشتند و بیشتر در زبان شفاهی مشکل داشتند. لذا  تحلیل گفتار این کودکان بر اساس این مدل نشان می‏دهد که برای آموزش واژگان زبان بیانی به این کودکان، به جای اینکه مستقیما به سراغ آموزش برچسب صوتی و لفظ کلمات برویم باید سطحی از آموزش را که مربوط به تقویت درک استعاری کلمات است در نظر بگیریم. به ویژه به نظر می‎رسد قبل از همه چیز، اگر که سطوح حوزه و چارچوب که سطوح میانی در پردازش استعاری واژگان است، به وسیله روش‎های آموزش مورد تقویت قرار بگیرد، نتایج حاصله می‎تواند چشمگیرتر باشد و دسترسی کودک به لفظ یا برچسب صوتی واژه را تسهیل کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Speech Samples of 4-5 Years Old Persian Speaking Girls with Specific Language Impairment Based on the Extended Model of Conceptual Metaphor Theory

نویسندگان [English]

  • sadegh eftekhary far 1
  • Mohammad Reza Pahlavannezhad 2

1 Ph.D. Candidate in Cognitive Linguistics at Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

2 Associate Professor, Department of Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

چکیده [English]

This research investigates and analyzes the speech samples of three Persian speaking children, 4-5-years-old girls, who are suffering from Developmental Language Disorder (Specific Language Impairment). The theoretical framework of the research is the expanded model of Conceptual Metaphor Theory. Based on this model that proposed by Kovecses (2020), metaphor processing takes place in four levels that have a schematic hierarchy. These schematic levels from depth to surface include image schema, domain, frame and mental space. In metaphor processing, the mapping between the source and destination domains is done simultaneously in all four mentioned levels. Among these levels, the outer level is mental space and its processing is done online in the working memory. The other three levels (image schema, domain and frame) are located in long-term memory and are processed offline. The method of conducting this research is descriptive, and analytical. The data of this research was collected by the Speech Therapist through the Told-P3 Language Development Test from three children who have referred to the speech therapy center. The collected data is at the single word level.  During the execution of the test, the examiner has checked both comprehension and expression of single words and has classified the data based on the answers of the subjects. The collected data are only descriptive and analytical, and no comparison has been made between the subjects. The results of this research show that this model can be used in examining and analyzing the speech of people with language disorders. Also, these children did not have comprehension and conceptual problems to produce words and had more problems in oral language. Therefore, the analysis of the speech of these children based on this model shows that in order to teach these children the vocabulary of expressive language, instead of going directly to the teaching of the phonetic label of the words, we should have a level of education that is related to strengthening the metaphorical understanding of the words. Especially, it seems that first of all, if domain and frame levels, which are intermediate levels in the metaphorical processing of words, are strengthened by means of teaching methods, the results can be more impressive and the child's access to phonetic label could be Facilitated

کلیدواژه‌ها [English]

  • specific language impairment
  • expressive language
  • extended model of conceptual metaphor
  • schema
  • processing
احدی، حوریه (1399). آسیب ویژه زبانی: از نظریه تا درمان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
احدی، حوریه (1399). درآمدی بر زبان‎شناسی بالینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
احدی، حوریه. نیلی‎پور، رضا. روشن، بلقیس. عشایری، حسن. و جلایی، شهره (1393). تصریف افعال در دوزبانه‎های دچار آسیب ویژه زبانی. مجله شنوایی‎شناسی. دوره 23. شمارۀ 1، 62-69.
نیوکامر، فیلیس. ال. و هامیل، دونالد (1381). آزمون رشد زبان Told – P 3. به اهتمام سعید حسن‎زاده و اصغر مینایی. تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی. پژوهشکده کودکان استثنایی. 
کمری، الهه (1395). گفتمان روایتی کودکان تک‎زبانه فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه و غیر ویژه زبانی. مجله زبان و زبان‌شناسی. 73-105.
لیان، آرلد (1402). تکامل زبان و آسیب‎های رشدی، ترجمه محمدحسن ترابی. تهران: نشر نویسه پارسی.
مالکی شاه‎محمود، تکتم. سلیمانی، زهرا. و فقیه‎زاده، سقراط (1390). بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی. مجله شنوایی‎شناسی. دوره 20، شمارۀ 2، 12-21.
محمدزمانی، سکینه. قریشی، زهرا سادات. و جافری، شهرزاد (1400). راهنمای علامت‎شناسی اختلالات گفتار و زبان: از تعریف تا تشخیص. تهران: نشر نویسه پارسی.
محمودی بختیاری، بهروز. ولی‎زاده، سبا. فلاحی، محمدهادی. و فهام، مریم (1397). درک و بیان حروف اضافه مکانی و غیرمکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در مقایسه با کودکان طبیعی در چارچوب زبان‎شناسی شناختی. مجله تازه‎های علوم شناختی. دوره 21. شمارۀ4، 103-112.
نیکروش، مریم. و آقاجان‎زاده، مهشید (1392). پردازش شنوایی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد. دوره 2. شمارۀ 2، 42-53.
Ahadi, H., 2019. Specific Language Impairment: From Theory to Treatment. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian].
Ahadi, H., 2019. An Introduction to Clinical Linguistics. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian].
Ahadi, H. Nilipour, R. Roshan, B. Ashayeri, H. and Jalaei, S., 2014. Verb Conjugation in Bilinguals with Specific Language Impairment. Journal of Audiology. Volume 23. Issue 1, 62-69. [In Persian].
Ball, M. J. Muller, N. & Spencer, E. 2024. Clinical Linguistics. Black well.
Bishop, D. V. M. 2015. Ten question about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language & Communication Disorders. 49, 381-415.
Croft, W. & Cruse, D. A. 2004. Cognitive Linguistics. CAMBRIDG university press.
Kamari, E., 2016. Narrative Discourse of Persian-Speaking Monolingual Children with Specific and Non-Specific Language Impairment. Journal of Language and Linguistics. 73-105. [In Persian].
Kovecses, Z. 2020. Extended Conceptual Metaphor Theory. CAMBRIDG university press.
Lakoff, G. & Mark, J. 1980. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lee, D. 2001. Cognitive Linguistics: An Introduction. OXFORD university press.
Leonard, L. B. 2014. Children with specific language impairment: MIT press.
Lian, A. 2023. Language Development and Developmental Impairments. Translated by Mohammad Hassan Torabi. Tehran: Neviseh Parsi Publishing. [In Persian].
Lim, J. 2010. The Comprehension of Figurative Meaning in ADHD Children with and without Language Impairment. Korean Journal of Communication Disorders.15, 307-320.
Mahmoudi Bakhtiyari, Behrooz. Valizadeh, Saba. Fallahi, Mohammad Hadi. and Faham, Maryam. 2018. Understanding and Expression of Spatial and Non-Spatial Prepositions in Children with Specific Language Impairment Compared to Normal Children in the Framework of Cognitive Linguistics. Journal of Cognitive Sciences. Volume 21. Issue 4, 103-112. [In Persian].
Maleki Shah Mahmoud, T. Soleimani, Z. and Faghihzadeh, S., 2011. A Study of Language Functions in Persian-Speaking Children with Specific Language Impairment. Journal of Audiology. Volume 20, Issue 2, 12-21. [In Persian].
Mohammad Zamani, Sakineh. Ghoreishi, Zahra Sadat. and Jafari, Shahrzad. 2021. A Guide to the Symptomatology of Speech and Language Disorders: From Definition to Diagnosis. Tehran: Neviseh Parsi Publishing. [In Persian].
Newcomer, Phyllis. L. and Hamill, D., 2002. Told – P 3 Language Development Test. Edited by Saeed Hassanzadeh and Asghar Minaei. Tehran: Exceptional Education and Training Organization. Research Institute for Exceptional Children. [In Persian].
Nikravesh, M. and Aghajanzadeh, M., 2013. Auditory processing in children with specific language impairment. Mashhad Journal of Paramedical Sciences and Rehabilitation. Volume 2. Issue 2, 42-53. [In Persian].
Pouscoulous, N. Perovic, A. & Buhler, D. 2018. Comprehension of novel metaphor in young children with Developmental Language Disorder. Autism & Developmental Language Impairments. 3, 1–11.
Siqueira, M. Marques, D.F. & Gibbs, R. W. 2016. Metaphor-related figurative language comprehension in clinical populations: a critical review. SCRIPTA, Belo Horizonte. 2 (40): 36-60.
Van der Lely, H. K. 2005. Domain- specific cognitive systems: Insight from Grammatical- SLI. TRENDS in Cognitive Sciences. 9 (2): 53-59.