نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه رازی
2 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور
چکیده
تحلیل گفتمان به بررسی تأثیر روابط انسانی، جنسیتی، فرهنگی و ارزشهای اجتماعی بر گفتمان میپردازد و چگونگی نمایش این روابط در متن را مطالعه میکند. در این راستا، این پژوهش در بررسی پدیده اجتماعی چانهزنی از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی با توجه به فرآیند کنترل ذهن مخاطب بهره میگیرد. به باور فوکو، قدرت محدود به ساختار تعاملی از پیش تعیینشدهای نیست و مشارکان کلام بهواسطه ماهیت غیرقطعی قدرت، در گفتمانهای مختلف نقشهای متفاوتی ایفا میکنند. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه (164 عدد) و گفتگوی ضبط شده (850 دقیقه) در سه منطقه از شهر کرمانشاه جمعآوری گردید. تحلیل دادهها نشان داد که مشارکان کلام از سازوکارهای زبانی ویژهای در سطوح خرد (واژگانی و نحوی) و کلان (آوایی و معنایی) برای نیل به اهداف خود در چانهزنی سود میبرند. در این میان، کاربرد واژههای گفتمانمدار بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. همچنین، سه راهکار گفتمانی متداول در چانهزنی مشاهده شد که شامل دستاویز قرار دادن باورهای مذهبی، تمسک جستن به آیین و آدابورسوم قومی و عرق بومیگری و طرح مشکلات اقتصادی، اجتماعی و طبقاتی است. نتایج به دست آمده نشان میدهند که مشارکان چانهزنی که شامل فروشنده و خریدار هستند، نقشهای گفتمانی متفاوتی را ایفا میکنند که باعث میشود چانهزنی در دسته گفتمانهای معکوس، به تعبیر فوکو، قرار بگیرد. فروشنده، در سلسلهمراتب قدرت، به واسطه داشتن جایگاه مالکیت مشارک فرادست و خریدار مشارک فرودست است؛ اما در فرایند کنترل ذهن، این خریدار است که بهصورت پنهانی سعی در کنترل فروشنده در راستای خواسته خود است؛ از اینرو، خریدار نقش کنترلگری را دارد که از پایین به بالا بر مشارک فرادست اعمال قدرت میکند. با توجه به اینکه کنترل ذهن فروشنده بدون اقناع وی و بدون ایجاد تغییر یا جهتدادن به جهانبینی مخاطب میسر نیست، چانهزنی در دسته کارهای رتوریک طبقهبندی میشود و خریدار در فرایند خرید، نقش رتور را دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Critical Analysis of Bargaining
نویسندگان [English]
- Ladan Javaheri 1
- Ronak Moradi 2
1 Linguistics Department, Literature Faculty, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Linguistics Department, Faculty of Literature and Foreign Languages, Payame Noor University
چکیده [English]
Discourse analysis examines the impacts of human, gender and cultural interactions and social values on discourse, and studies the way these relationships are presented in the text. Hence, in this article, which deals with the phenomenon of bargaining in an Iranian culture, Kermanshah, the approach of critical discourse analysis is used to study the discourse of bargaining regarding the mind control process of the audience. According to Foucault, power has a non-predetermined structure, hence because of its elusive nature, participants in a discourse can play different roles. This research data is gathered utilizing a questionnaire (164) and recording some conversations (850 minutes), in three different social class areas in Kermanshah. The analysis of the data shows that discourse participants use different linguistic mechanisms to reach their goals in bargaining, such as topicalization, short single sentences, exclamatory, imperative and interrogative structures, besides prosodic prominence strategies such as changes in stress, intonation and juncture which can end in shifts in the focus of the information structure of the sentences. However, simple words with ideological connotative meanings have the highest frequency. Moreover, according to the findings, three highlighted behavorial strategies frequent in bargaining include the usage of religious beliefs, having ethnic tradition biases, and stating economic, social, and class problems. The results indicate that the various roles pertaining to the bargaining participants –buyers and sellers- put bargaining in the category of reverse discourse, as Foucault calls it. The seller, in the power hierarchy, is the superordinate through the ownership position, while the buyer is the subordinate. However, in mind controlling, the buyer’s attempt to control the seller secretly makes them the controller, the one who applies power in a bottom-up order. Given that it is impossible to control the seller's mind without persuading them or without changing their worldview, bargaining is categorized as a rhetorical task, and the buyer, in this discourse, is the rhetor.
کلیدواژهها [English]
- Bargaining discourse
- Critical Analysis
- Power
- Mind controlling
- Rhetoric
- Kermanshah