نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبانشناسی همگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

ساخت‌های بازگشتی، ساخت‌هایی که بازنمایی آن‌ها حاصل اعمال چندبارۀ یک قاعده نحوی است، به‌وفور در زبان‌های مختلف مشاهده و بررسی شده‌اند. پژوهش حاضر به کمک یک آزمایش تجربی، فراگیری ساخت بازگشتی مکانی‌ها را نزد کودکان فارسی‌زبان بررسی کرده و شواهد جدیدی در موضوع مسیر فراگیری کودکان به دست می‌دهد که به بازبینی نظریه زبانی دربارۀ بازنمایی این ساخت در ذهن کمک می‌کند. زبان‌های مختلف ساخت‌های بازگشتی را به‌صورت یکپارچه خوش‌ساخت یا بدساخت نمی‌شمارند. همچنین در زبان‌هایی که یک ساخت بازگشتی یکسان را خوش‌ساخت می‌شمارند، امکان دارد زمان فراگیری این ساخت یکسان توسط کودکان گویشور زبان‌های گوناگون متفاوت باشد. تبیین تفاوت فوق در زمان فراگیری منجر به فهم بهتر ساخت بازگشتی می‌شود. آزمایش‌های تجربی تمایزی میان سن گویشوران زبان‌های انگلیسی و ژاپنی در فراگیری بازگشت مکانی‌ها گزارش می‌کنند. در این پژوهش‌ها فراگیری زودهنگام ساخت‌های مکانیِ دارای حرف‌اضافه یکسان و همچنین فراگیری زودهنگام در زبانی که ساخت بازگشتی را با عنصر نقشی آشکار نشانه‌گذاری می‌کند، مشاهده می‌شود. ناکاتو و روپر (۲۰۲۱) در تبیین این مشاهده‌ها یک مسیر سه مرحله‌ای در فراگیری بازگشت در زبان اول پیشنهاد می‌دهند: ۱. جستجو برای عناصر صرفی آشکار ۲. جستجو برای عناصر واژگانی آشکار ۳. توانایی تعبیر ساخت بازگشتی حتی بدون حضور عناصر آشکار یکسان. در ساخت بازگشتی مکانی‌های زبان فارسی مانند زبان ژاپنی و برخلاف زبان انگلیسی، عنصر نقشی آشکار حضور دارد: کسره اضافه. حضور کسره اضافه در مقام یک عنصر نقشی آشکار در این ساخت، مشمول مرحلۀ اول مسیر فراگیری بالا شده و از این رو پیش‌بینی می‌شود فراگیری ساخت بازگشت مکانی‌ها در فارسی مانند ژاپنی و برخلاف انگلیسی زودهنگام رخ دهد. این پژوهش از حضور عنصر نقشی آشکار در ساخت بازگشت مکانی‌های فارسی بهره برده و با طراحی و اجرای یک آزمایش تجربی در ادامۀ آزمایش‌های پیشین، فراگیری بازگشت مکانی‌ها نزد کودکان فارسی‌زبان را سنجیده و به‌وسیلۀ داده‌های جمع‌آوری‌شده مسیر فراگیری پیشنهادی بالا را بررسی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Acquisition of Recursive Locatives in Persian Speaking Children: An Experiment

نویسندگان [English]

  • Hossein Rouhalamini Najafabadi 1
  • Ali Afkhami 2

1 Department of General Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Department of Linguistics, Faculty of Literature and Humanities of the University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Recursive structures, structures whose representation is produced by the repeated application of a syntactic rule, have been observed and investigated extensively in languages. By means of an experiment, the present study investigates the acquisition of recursive locatives in Persian-speaking children and provides new evidence on the subject of children's learning path, which lends its support to theoretical insights about the representation of this structure in the mind. Different languages do not uniformly deem recursive structures well-formed. Furthermore, in languages that consider the same recursive structure well-formed, it is possible for the acquisition age of this same structure to be different in children speaking different languages. Experiments report differences in the age that English and Japanese speakers acquire recursive locatives. In these studies, early acquisition of locative structures that employ identical prepositions is observed, as well as early acquisition in the language that marks the recursive structure by an overt functional element, namely, Japanese. Explaining these observations, Nakato and Roeper (2021) propose a three-step path in the acquisition of recursion: 1. Search for overt morphological elements 2. Search for overt lexical elements 3. The ability to interpret recursive structures without the presence of identical overt elements. In the recursive structure of the locatives of Persian, similar to Japanese and contrary to English, we witness an overt functional element: Ezafe. The presence of Ezafe in this structure qualifies as the first stage of the proposed acquisition path, and therefore it is predicted that the acquisition of recursive locatives in Persian will occur early. This article takes advantage of the presence of the overt element in Persian recursive locatives and by designing and implementing an experiment in accordance with the previous experiments, investigates the acquisition of locative recursion among Persian-speaking children and by means of the collected data examines the proposed acquisition path above.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Language
  • Recursion
  • Locative
  • First language acquisition
  • Ezafe
کریمی، یادگار (۱۳۸۹). ساخت اضافه در سطح رابط نحو و صورت آوایی. زبان پژوهی، دوره ۲، شماره ۳، صص ۱۷۳-۱۹۳.
نساجیان، مینو، راضیه شجاعی و محمد بحرانی (۱۳۹۸). ساخت اضافه در زبان فارسی: بررسی پیکره بنیاد. پژوهش‌های زبانی، دوره ۱۰، شماره ۱، صص ۱۶۱-۱۸۲.
Bryant, D. 2006. Koordinationsellipsen im Spracherwerb: Die Verarbeitung potentieller Gapping-Strukturen. Akademie-Verlag.
Chomsky, N. 2005. Three factors in language design. Linguistic inquiry, 36(1), 1-22.
Chomsky, N. 2008. On phases. In R. Freidin, C. P. Otero & M. L. Zubizarreta (Eds.), Foundational Issues in Linguistic Theory: Essays in Honor of Jean-Roger Vergnaud (pp. 133–166). MIT Press.
Chomsky, N. 2010. Some simple evo devo theses: How true might they be for language. The evolution of human language: Biolinguistic perspectives, 62, 54-62.
Clark, E. V. 1993. The lexicon in acquisition. Cambridge University Press.
Diessel, H. 2004. The acquisition of complex sentences. Cambridge University Press.
Fujimuri, C. 2010. Acquisition of recursive possessives in Japanese. (Unpublished master’s thesis). University of Massachusetts Amherst.
Gentile, S. 2003. On the acquisition of left-branching recursive possessives. (Unpublished honors thesis). University of Massachusetts Amherst.
Gu, C. 2008. Structural ambiguity and AP/PP recursion in language acquisition. (Unpublished master’s thesis). University of Massachusetts Amherst.
Haegeman, L. 1994. Introduction to government and binding theory (2nd ed). Wiley-Blackwell.
Hiraga, M. 2010. Acquisition of recursive verbal compound nouns. Paper presented at the 32nd Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS), Berlin.
Hollebrandse, B., Hobbs, K., de Villiers, J. G., & Roeper, T. 2008. Second order embedding and second order false belief. In A. Gavarró & M. J. Freitas (Eds.), Proceedings of Generative Approaches to Language Acquisition (GALA) (pp. 270–280). Cambridge Scholars Publishing.
Kahnemuyipour, A. 2014. Revisiting the Persian Ezafe construction: A roll-up movement analysis. Lingua, 150, 1-24.
Karimi, Y. 2010. Ezafe Construction at The Syntax – Phonology Interface. Journal of Language Research, 2(3), 173-193. [In Persian]
Langendoen, D. T., McDaniel, D., & Langsam, Y. (1989). Preposition-phrase attachment in noun phrases. Journal of psycholinguistic research, 18, 533-548.
Lima, S., & Kayabi, P. 2018. Recursion of Possessives and Locative Phrases in Kawaiwete. In L. Amaral, M. Maia, A. Nevins & T. Roeper (Eds.), Recursion across Domains (pp. 211-229). Cambridge University Press.
Limbach, M., & Adone, D. 2010. Language acquisition of recursive possessives in English. In Proceedings of BUCLD (Vol. 34, pp. 281-90). Cascadilla Press.
MacWhinney, B. 2000. The CHILDES Project: Tools for Analyzing Talk (3rd ed). Lawrence Erlbaum.
Maia, M., França, A., Gesualdi-Manhães, A., Lage, A., Oliveira, C., Soto, M., & Gomes, J. 2018. The Processing of PP Embedding and Coordination in Karajá and in Portuguese. In L. Amaral, M. Maia, A. Nevins & T. Roeper (Eds.), Recursion across Domains (pp. 334-356). Cambridge University Press.
Matthei, E. H. 1982. The acquisition of prenominal modifier sequences. Cognition, 11(3), 301-332.
Munn, A. 1999. First conjunct agreement: Against a clausal analysis. Linguistic inquiry, 30(4), 643-668.
Nakato, T., Nelson, J., & Roeper, T. 2018. Overt morphology helps children recognize recursion. Paper session presented at the International Forum on Frontiers in Linguistics, Beijing.
Nakato, T., & Roeper, T. 2021. Semantic Identity and Overt-morphology Trigger Syntactic Recursion. Poster session presented at the 46° Incontro di Grammatica Generativa, Siena.
Nassajian, M., Shojaei, R., & Bahrani, M. 2019. The Corpus-Based Study of Ezafe Construction in Persian.  Journal of Language Research, 10(1), 161-182. [In Persian].
Nelson, J. S. 2016. First and second language acquisition of recursive operations: Two studies (Unpublished doctoral dissertation). University of Massachusetts Amherst.
Pérez-Leroux, A. T., Castilla-Earls, A. P., Bejar, S., & Massam, D. 2012. Elmo's sister's ball: The problem of acquiring nominal recursion. Language acquisition, 19(4), 301-311.
Roeper, T. 2007. The prism of grammar: How child language illuminates humanism. MIT press.
Roeper, T. 2011. The acquisition of recursion: How formalism articulates the child’s path. Biolinguistics, 5(1-2), 057-086.
Roeper, T., & Snyder, W. 2003. Language learnability and forms of recursion. In A. M. Di Sciullo (Ed.) UG and external systems: Language, brain and computation (pp. 155-169). Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.
Roeper, T., & Snyder, W. 2004. Recursion as an analytic device in acquisition. In Proceedings of GALA 2003 (Generative Approaches to Language Acquisition)(pp.401-408). Utrecht, The Netherlands: LOT Publications.
Roeper, T., Snyder, W., & Hiramatsu, K. 2002. Learnability in a Minimalist framework: Root compounds, merger, and the syntax-morphology interface. The Process of Language Acquisition. Frankfurt: Peter Lang Verlag, 25-37.
Ross, J. R. 1967. Constraints on variables in syntax (Unpublished doctoral dissertation). MIT.
Sandalo, F., Rodrigues, C., Roeper, T., Amaral, L., Maia, M., & Silva, G. 2018. Self-Embedded Recursive Postpositional Phrases in Pirahã: A Pilot Study. In L. Amaral, M. Maia, A. Nevins & T. Roeper (Eds.), Recursion across Domains (pp. 279-295). Cambridge University Press.
Sevcenco, A., Roeper, T., & Zurer-Pearson, B. 2015. The acquisition of recursive relative PPs and relative clauses in child English. In J. Choi, H. Demirdache, O. Lungu & L. Voeltzel (Eds.), Language Acquisition at the Interfaces: Proceedings of GALA 2015 (pp. 287-301). Cambridge Scholars Publishing.
Snyder, W. B. 1995. Language acquisition and language variation: The role of morphology (Unpublished doctoral dissertation). MIT.
Snyder, W., & Roeper, T. 2004. Learnability and recursion across categories. In A. Brugos, L. Micciulla, & C. Smith (Eds.) Proceedings of the 28th Boston U Conference on Language Development (pp. 543-552). Somerville, MA: Cascadilla Press.
Terunuma, A. & Nakato, T. 2013. Recursive Possessives in Child Japanese. Paper presented at the Recursion in Brazilian Languages and Beyond, Rio de Janeiro.
Terunuma, A., Isobe, M., Nakajima, M., Okabe, R., Inada, S., Inokuma, S., & Nakato, T. 2017. Acquisition of Recursive Possessives and Locatives within DPs in Japanese. In M. LaMendola & J. Scott (Eds.), Proceedings of the 41st annual Boston University Conference on Language Development (pp. 626-636). Cascadilla Press.
Terunuma, A., & Nakato, T. 2018. Recursive Possessives in Child Japanese. In L. Amaral, M. Maia, A. Nevins & T. Roeper (Eds.), Recursion across Domains (pp. 187-210). Cambridge University Press.