نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبانشناسی دانشگاه اصفهان
2 دانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
در این پژوهش تلاش میشود تا ابهامات مفهومی دو مقولهی گواهنمایی و وجهیت معرفتی مورد توجه قرارگیرد و بهتبع آن نشان داده شود که قیدهای متناظر با این مقولهها علیرغم شباهتهایشان زیرمقولههای قیدی متمایزی بهشمار میروند. در راستای نیل به این هدف دادههای مختلف از منابع گفتاری و نوشتاری فارسی معاصر جمعآوری شده و این تحقیق در تحلیلشان عمدتاً از ملاحظات معنایی بهرهمیجوید. این مطالعه بر اساس رویکرد نقشی- ردهشناختی صورت پذیرفته است. بهعبارتی ادعای ون ولین(2005) در دستور نقش و ارجاع مبنی بر اصل ترتیب حاکم بر عناصر نقشی و تعامل عملگرهای متجلیکنندهی این دو مقوله با قیدهای متناظرشان و در پی آن قاﺋل شدن به دو زیرمقولهی قیدی مجزای گواهنمایی و وجهیت معرفتی در زبان فارسی تأیید میشود. برخلاف مطالعات پیشین که اعتقاد به رابطهی همپوشانی و یا شمول میان این دو مقوله دارند و درنتیجه آنها را مقولههای متمایزی نمیپندارند، تاکید مقاله حاضر این است که قیدهای وجهیت معرفتی و اظهارات معرفتی گوینده درباره عبارات گواهنما از ارزش گواهنمایی معینی برخوردار نمیباشد؛ بلکه تعبیر گوینده از منبع اطلاع را منعکس میسازد و میتوان اینگونه ادعا کرد که درجات مختلف اطمینانپذیری یک منبع اطلاع را نباید در رابطهی یکبهیک با درجات معرفتی گوینده قرار داد؛ چراکه گفتههای معرفتی و قیدهای مرتبط با آنها بهگونهای یک نوع ارزیابی از محتمل بودن بهحساب میآیند و این در حالی است که عبارات و قیدهای گواهنمایی حاکی از سنجش اطمینانپذیری منبع اطلاعاند و در مجموع میبایست قاﺋل به وجود مرزی میان این دو مقوله و قیدهای متناظر با آنها شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Differentiating Evidentiality and Epistemic Modality Based on the Behavior of Persian Adverbials
نویسندگان [English]
- Vali Rezai 1
- Mozhgan Neisani 2
1 Associate Professor of linguistics Isfahan University
2 Ph.D. Student of Linguistics Isfahan University
چکیده [English]
This paper attempts to indicate that the two conceptual categories of evidentiality and epistemic modality are distinct although they may look similar; thus their corresponding adverbs also consist of separate subcategories of adverbs. To attain this goal, different data were gathered both from written and spoken sources and analyzed mostly with the help of semantic considerations in the framework of functional typological approach. VanValin (2005)’s argument regarding the order principle dominating the functional elements and the interaction of evidential and epistemic modality operators with their corresponding adverbs and therefore considering two distinct subcategories of evidential and epistemic modal adverbs are in line with the results of this study. In contrast with previous studies which view the relationship of the two categories as one of inclusion or overlapping, the current project argues that epistemic assessment of the speaker should not be confused with evidential considerations since evidentiality has to do with the information source. Also it can be argued that various levels of reliability should not be equated one to one with different degrees of epistemic commitments of the speaker because the epistemic modal expressions and their corresponding adverbs are somewhat the evaluation of the likelihood while the evidentials evaluate the reliability of the information source. Eventually we must draw a line between the two categories and their relating adverbs and see them as separate groups.
کلیدواژهها [English]
- Evidentiality
- epistemic modality
- adverb
- reliability
- likelihood