نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکترا ، گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

10.22059/jolr.2025.395348.666918

چکیده

هدف در این پژوهش بررسی بندهای مرتبط با مهارت خوانداری کتاب­های زبان انگلیسی متوسطۀ دوم براساس رویکرد نقش­گرای نظام­مند می­باشد. نقش­گرایی تاثیر گسترده­ای بر حوزه­های مختلف یادگیری زبان دارد، زیرا به جای تمرکز صرف بر ساختارهای زبانی، به نقش­های ارتباطی و بافتی زبان توجه می­کند. این رویکرد در مهارت­های زبانی مختلف تاثیرگذار است که در این پژوهش تنها به بررسی مهارت خوانداری می­پردازیم. مهارت خواندن یا خوانداری نه تنها به یادگیری واژگان جدید و بهبود گرامر کمک می­کند، بلکه تفکر انتقادی و مهارت کلی زبان را نیز افزایش می­دهد، بنابراین از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. به این منظور 808 بند با روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده­اند و روش جمع­آوری داده­ها اسنادی- کتابخانه­ای می­باشد. نتایج حاکی از آن است که از دیدگاه فرانقش تجربی، تمامی فرایندها در کتاب­های ویژن به صورت متناسب کاربرد داشته­اند و تنها در فرایند ذهنی است که ارتباط معناداری بین سه کتاب وجود ندارد. از دیدگاه فرانقش متنی میزان فراوانی آغازگرهای ساده در هر سه کتاب تغییری ایجاد نشده­است و همچنین در ارتباط با آغازگرهای غیر ساده نیز همچنان رابطۀ معناداری در ارتباط با ارائۀ محتوا وجود ندارد اما آغازگرهای نشان­دار به صورت منسجم­تری در هر سه کتاب باهم در ارتباط هستند و با افزایش پایه، میزان استفاده از آن­ها نیز افزایش می­یابد. با توجه به اینکه مولفان ادعا داشته­اند که محتوای کتاب­های درسی براساس سطوح CEFR ارائه شده­اند و دانش­آموزان تا پایان متوسطۀ دوم به سطح B1خواهند رسید، پژوهش حاضر خلاف این ادعا را ثابت می­کند و شاهد تخطی­های زیادی از سطح B1 می­باشیم. با توجه به موارد ذکر شده، مهارت خواندن در کتاب­های ویژن نیازمند بازبینی هست تا هرچه بیشتر با نیاز دانش­آموزان همسو باشند. تحلیل مطرح شده در این پژوهش به طراحان کتاب­های درسی کمک می­کند تا ساختارهای زبانی متناسب­تری را در متون آموزشی به کار ببرند و زبان­آموزان را به استفاده موثرتر از زبان در موقعیت­های واقعی ترغیب کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing of the representation of experiential and textual meta function in the reading content of secondary English language books(vision): functional grammar approach

نویسندگان [English]

  • Akram Parhizkar 1
  • Arsalan Golfam 2
  • Ferdows Agha golzadeh 2

1 Ph.D student,Department of linguistic. Faculty of humanities. Tarbiat .modares university. Tehran. Iran

2 Linguistics Department, Humanities Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran.Iran.

چکیده [English]

The aim of this study is to examine the clauses related to reading skills in secondary English books based on a functional grammar approach. Functional grammar approach has a wide impact on different parts of language learning, because instead of focusing only on linguistic structures, it pays attention to the communicative and contextual roles of language. This approach is effective in different language skills, and in this research we only examine reading skills. Reading skills not only help in learning new vocabulary and improving grammar, but also increase critical thinking and general language skills, so they are very important. For this purpose, 808 clauses were examined using a descriptive-analytical method, and the data collection method was documentary-library. The results indicate that from the experiential meta-role perspective, all processes were used in the Vision books in a proportionate manner, and it is only in the mental process that there is no meaningful relationship between the three books. From a textual meta-role perspective, the frequency of simple themes has not changed in all three books, and there is still no significant relationship with non-simple themes in terms of content presentation. However, marked themes are more coherently related to each other in all three books, and with the increase of the base, the amount of their use also increases. Given that the authors have claimed that the content of the textbooks is presented based on the CEFR levels and that students will reach level B1 by the end of upper secondary school, the present study proves the opposite of this claim and we witness many violations of level B1. Considering the above, the reading skills in Vision books need to be revised to be more in line with the needs of students. The analysis proposed in this research helps textbook designers to use more appropriate language structures in educational texts and encourage language learners to use language more effectively in real situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading skill
  • English Text Book Of The Secondary High School
  • Experiential Meta Function
  • Textual Meta Function
  • Theme