نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای ، گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف در این پژوهش بررسی بندهای مرتبط با مهارت خوانداری کتاب­های زبان انگلیسی متوسطۀ دوم براساس رویکرد نقش­گرای نظام­مند می­باشد. مهارت خواندن یا خوانداری نه تنها به یادگیری واژگان جدید و بهبود گرامر کمک می­کند، بلکه تفکر انتقادی و مهارت کلی زبان را نیز افزایش می­دهد، بنابراین از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.  به این منظور 808 بند با روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده­اند و روش جمع­آوری داده­ها اسنادی- کتابخانه­ای می­باشد.  نتایج حاکی از آن است که از دیدگاه فرانقش تجربی، تمامی فرایندها در کتاب­های ویژن به صورت متناسب کاربرد داشته­اند و تنها در فرایند ذهنی است که ارتباط معناداری بین سه کتاب وجود ندارد. از دیدگاه فرانقش متنی میزان فراوانی آغازگرهای ساده در هر سه کتاب تغییری ایجاد نشده­است و همچنین در ارتباط با آغازگرهای غیر ساده نیز همچنان رابطۀ معناداری در ارتباط با ارائۀ محتوا وجود ندارد اما آغازگرهای نشان­دار به صورت منسجم­تری در هر سه کتاب باهم در ارتباط هستند و با افزایش پایه، میزان استفاده از آن­ها نیز افزایش می­یابد. با توجه به اینکه مولفان ادعا داشته­اند که محتوای کتاب­های درسی براساس سطوح CEFR ارائه شده­اند و دانش­آموزان تا پایان متوسطۀ دوم به سطح B1خواهند رسید، پژوهش حاضر خلاف این ادعا را ثابت می­کند و شاهد تخطی­های زیادی از سطح B1 می­باشیم. با توجه به موارد ذکر شده، مهارت خواندن در کتاب­های ویژن نیازمند بازبینی هست تا هرچه بیشتر با نیاز دانش­آموزان همسو باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing Of The Representation Of Experiential And Textual Meta Function In The Reading Content Of Secondary English Language Books (Vision):Functional Grammar Approach

نویسندگان [English]

  • Akram Parhizkar 1
  • Arsalan Golfam 2
  • Ferdows Agha golzadeh 2

1 Ph.D. Candidate, Department of Linguistics, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Linguistics Department, Humanities Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran.Iran.

چکیده [English]

The aim of this study is to examine the clauses related to reading skills in secondary English books based on a functional grammar approach. Functional grammar approach has a wide impact on different parts of language learning, because instead of focusing only on linguistic structures, it pays attention to the communicative and contextual roles of language. This approach is effective in different language skills, and in this research we only examine reading skills. Reading skills not only help in learning new vocabulary and improving grammar, but also increase critical thinking and general language skills, so they are very important. For this purpose, 808 clauses were examined using a descriptive-analytical method, and the data collection method was documentary-library. The results indicate that from the experiential meta-role perspective, all processes were used in the Vision books in a proportionate manner, and it is only in the mental process that there is no meaningful relationship between the three books. From a textual meta-role perspective, the frequency of simple themes has not changed in all three books, and there is still no significant relationship with non-simple themes in terms of content presentation. However, marked themes are more coherently related to each other in all three books, and with the increase of the base, the amount of their use also increases. Given that the authors have claimed that the content of the textbooks is presented based on the CEFR levels and that students will reach level B1 by the end of upper secondary school, the present study proves the opposite of this claim and we witness many violations of level B1. Considering the above, the reading skills in Vision books need to be revised to be more in line with the needs of students.  The analysis proposed in this research helps textbook designers to use more appropriate language structures in educational texts and encourage language learners to use language more effectively in real situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading skill
  • English Text Book Of The Secondary High School
  • Experiential Meta Function
  • Textual Meta Function
  • Theme
 
آقا گل­زاده، فردوس، عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا و حسین رضویان(1390)، سبک شناسی داستان براساس فعل: رویکرد نقش­گرا، سبک­شناسی نظم و نثر فارسی، سال چهارم، شمارۀ11، بهار، ص 243-254. https://bahareadab.com/article_id/618
ابراهیمی پاکیزه، محمد(1398). تحلیل متون کتاب­های زبان انگلیسی متوسطۀ دورۀ دوم براساس دستور نظام­مند نقش­گرای هلیدی. پایان­نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه کردستان.
اعلایی، مریم(1388). بررسی فرانقش متنی کتاب­های علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین سمت. نشریه عیار، شماره 22،ص 92-113. https://www.magiran.com/p805785
تنهایی اهری، نسرین و  عامری، حیات و عامری، علیرضاو شعیری، حمیدرضا(1399). رابطه متن و تصویر در کتاب­های انگلیسی ویژن براساس نشانه معناشناسی گفتمانی. زبان پژوهی، شماره 37، ص149-176.  10.22051/jlr.2020.29939.1826
جمشیدیان، فاطمه و طباطبایی، امید و دستجردی، حسین وحید (1400). جایگاه راهبردهای ارتباطی در کتاب­های انگلیسی دبیرستان(سری ویژن). زبان و ترجمه، شماره 2، ص 213-239.
رضاپور، ابراهیم و سلطان احمدی، زهرا(1393). بررسی فرانقش متنی در کتاب­های آموزش زبان فارسی سطح متوسط و پیشرفته بر مبنای دستور نقشگرای نظام­مند هلیدی. نخستین همایش زبان­آموزی زبان فارسی(225-234). تهران: دانشگاه تربین مدرس. https://sid.ir/paper/847623/fa
رمضانی، احمد و رستم بیگ تفرشی، آتوسا(1394). تحلیل متن کتاب زبان انگلیسی هفتم برمبنای دستور نقش­گرای نظام­مند هلیدی، پژوهش­نامه انتقادی متون و برنامه­های علوم انسانی، سال15، شمارۀ 3، صص: 76-59.                                   https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1818.html
رمضانی، زهرا (1402). بررسی ساخت آغازگری در متون فارسی میانه از منظر فرانقش متنی رویکرد نقشگرای هلیدی. علم زبان، شماره18،ص 9-40. https://doi.org/10.22054/ls.2020.42456.1225
سراج، سیدعلی(1392)، مطالعۀ دستور نقش­گرای هلیدی در ده رمان از ده داستان نویس زن ایرانی، مطالعات داستانی، سال دوم، شمارۀ دوم، زمستان، ص60-77.
سودمند افشار، حسن و رنجبر، ناصر و یوسفی ، مسلم و افشار، نصراله (1397). ارزیابی و نقد کتاب­های درسی زبان انگلیسی پراسپکت و ویژن1 از منظر توانش ارتباطی بینافرهنگی و فرافرهنگی، مطالعات اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی، شماره 21، ص 107-139.
علوی، فاطمه و همکاران(1394)، سبک شناسی انتقادی زاویۀ دید در داستان کوتاه«مردی که برنگشت»، ادب و زبان، سال 18، شمارۀ 38، پاییز و زمستان، ص 265-289.  10.22103/jll.2015.1179
علوی مقدم، بهنام و خیرآبادی، رضا و رحیمی، مهرک و داوری، حسین(1397). انگلیسی پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه. تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران. http://chap.sch.ir/books/12233
علوی مقدم، بهنام و خیرآبادی، رضا و رحیمی، مهرک و داوری، حسین(1397). انگلیسی پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه. تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران. http://chap.sch.ir/books/12354
علوی مقدم، بهنام و خیرآبادی، رضا و رحیمی، مهرک و داوری، حسین(1397). انگلیسی پایۀ دوازدهم دورۀ دوم متوسطه. تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران. http://chap.sch.ir/books/12385
کاظمی، فروغ و افراشی، آزیتا(1391). بررسی انواع آغازگر در متون تخصصی فیزیک، فارسی و انگلیسی از منظر فرانقش متنی نظریه نقشگرای هلیدی. زبان پژوهی، شماره 84، 167ص -204 .
مدرسی، یحیی و حاجی زاده، معصومه(1395). نگاهی تطبیقی به فرایندهای شش­گانه هلیدی در تحلیل متون تالیفی و ترجمه­ای پزشکی، فصلنامه زبان شناخت، سال هفتم، شماره1، صص170-151.
مصطفوی، پونه و مرضیه صناعتی(1395)، بررسی سبکی یک داستان کوتاه معاصر از منظر نقش­گرایی هلیدی، زبان و زبان­شناسی، دورۀ12، شمارۀ 23، بهار و تابستان، ص113-135.
References
Aghagolzade, F., Kordzaferanlu Kambuziya, A., & Razaviyan. H. (2011). Short story stylistic base on verb analyzing: A functional approach. Persian stylistics, 1(11), 243-254. https://bahareadab.com/article_id/618  [In Persian].
Alaee, Maryam(2009). The Analysis of metafunction in the humanities textbooks (of SAMT). 22, 92-113. https://www.magiran.com/p805785 [In Persian].
Alavi, F., & Poorebrahim, S., & Ghiyasiyan, M., & Gilani, M. (2015). Critical stylistic of point of view in the short story: The man who didn’t come back. 18(38), 265-289 10.22103/jll.2015.1179  [In Persian].
Alavi Moghaddam,S. B., & Kheirabadi, R., & Rahimi, M., & Davari, H. (2018).Vision1:  English for schools(student book), Tehran: Book publishing companies of Iran. [In Persian]. http://chap.sch.ir/books/12233
Alavi Moghaddam,S. B., & Kheirabadi, R., & Rahimi, M., & Davari, H. (2018).Visio2:  English for schools(student book), Tehran: Book publishing companies of Iran. [In Persian]. http://chap.sch.ir/books/12354
Alavi Moghaddam,S. B., & Kheirabadi, R., & Rahimi, M., & Davari, H. (2018).Vision3:  English for schools(student book), Tehran: Book publishing companies of Iran. [In Persian]. http://chap.sch.ir/books/12354
Ebrahimi Pakize, M (2020). Discourse Analysis of secondary high school English textbooks based on Halliday’s systemic functional grammar. Kurdestan University.
Eggins, S. (2004). An Introduction to Systemic Functional Linguistics (2nd ed.). London:
Continuum.
Fries, P. H. (1981). On the status of theme in English: arguments from discourse. Forum texts, Hamburg: Helmut Buske Verlage.
Fries, P. H. (1995). Themes, Methods of development, and Texts’, in R. Hassan and P.H. https://doi.org/10.1075/cilt.118.10fri
Ghadssy, M. (1995). Thematic development in English Text, London: printer.
Ghadssy. M. (1999). Text and context in functional linguistics, Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/cilt.169
Halliday, M. A. K. (1998). Things and relations :Re-grammaticizing experience as technical knowledge, .In JR. Martin & R.Veelceds, Reading science :critical and functional perspectives on discourses of science pp.(185-235).London:Routledge.
Halliday, M. A. K., & .Matthiessen, C. M. I. M. (2004). Introducing functional grammar. New York: Edward Arnold.
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, Ch. (2014), An introduction to Functional Grammar, London: Arnold.  https://doi.org/10.4324/9780203783771
Jamshidian, F., & Tabatabaei, O., & Dastjerdi, H.(2021). The stance of communication strategies in Iran’s high school English textbooks(vision series). Language and Translation, 2, 213-229. https://www.magiran.com/p2288909 [ in Persian ]
Kazemi, F., & Afrashi, A.(2012). A study of a variety of elliptical and marked themes in English and physics texts: Halliday ’systemic functional grammar perspective. Zaban Pazhuhi, 84, 167-204. 10.22051/jlr.2013.1017 [In Persian]
Martin, JR. (1992). English text: System and structure. Amsterdam: John Benjamins.
Modarresi,y., & Hajizade, M. (2016). A comparative examination of the Halliday, Sixfold processes in Medical writing and translating texts, Language studies, year1, No.1 , pp. 151-170. [ In Persian].
Mostafavi, P. & Sanaati, M. (2016). The stylistic study of a contemporary Persian story from Halliday’s functional approach. Language and Linguistic. 12(23), 113-135. https://lsi-linguistics.ihcs.ac.ir/article_2256.html[In Persian].
Ramezani, A., & Rostambeik Tafreshi, A. (2015), Text analysis of the seventh of the English language based on Halliday, systematic functional Grammar, Critical study of human sciences texts and programs, year 15, Issue3, pp. 59-76. [ In Persian].
Ramezani, Z. (2023). Examining the construction of thematic structure in middle Persian texts from the perspective of textual themes of halliday’s approach. Biannual scientific journal language science, 10(18), 9-40. https://doi.org/10.22054/ls.2020.42456.1225 [ In Persian].
Rezapour, I., & Sultan Ahmadi, Z.(2014). Examining the textual mata function in intermediate and advanced Persian language teaching books base on Halliday’s Functional Grammar. Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian]
Seraj, A.(2013). the analysis of the systematic functional grammar of Halliday in ten works of ten Iranian female novelists. 2(2), 60-77. https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_1019.html    [ In Persian].
Sodman Afshar, H., & Ranjbar, N., & Yusefi, M., & Afshar, N. (2018). A Qualitative Analysis of Prospect Series and Vision 1 from Intercultural and Metacultural Communicative Competence Perspectives, Educational measurement and Evaluation studies, 21, 107-139. https://ensani.ir/file/download/article/672f2d7f72eb7-10809-1403-144.pdf [ In Persian]
Tanhaee Ahari, N., & Ameri, H., & Ameri., A., & Shaeiri, H. (2020). Relationship between context and picture in English books (vision series) based on discoursal semantic-semiotic approach. Zaban Pazhuhi, 37, 149-176.  10.22051/jlr.2020.29939.1826 [In Persian]
Taverniers, M. (2003). Grammatical metaphor in SFL: A historiography of the introduction and initial study of the concept. Amsterdam studies in the theory and history of linguistic science series 4, 5-34.
Thompson, G., (2004). Introducing Functional Grammar. London: Arnold.