نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی گروه‌آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

4 دانشجوی کارشناسی گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف این جستار بررسی چالش­های موجود فراروی آموزش زبان عربی در بین دانش­آموزان در دوران کرونا و ارائۀ راهکارها در قبال مسائل پیش­رو، با کمک تجربۀ زیسته معلمان و متخصصان زبان عربی بود. در این پژوهش از روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبه­شوندگان شامل همه معلمان و متخصصان در شهر اردبیل در سال ‌تحصیلی1401-1402بودند. برای انتخاب شرکت‌کنندگان، از نمونه‌گیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد و بیست نفر معلم و هجده نفر متخصص انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختاریافته جمع‌آوری شد. یافته­ها نشان داد که دانش­آموزان در آموزش مجازی درس عربی با چالش­هایی همچون عدم انگیزه کافی، عدم آشنایی با آموزش مجازی، پایین بودن توان مالی والدین برای تهیه امکانات آموزش هوشمند، نبود بستر مناسب فناوری در تدریس، مشکل در آنتن دهی و ارزشیابی ناصحیح دانش‌آموزان به دلیل امکان بالای تقلب و ... مواجه هستند و به­طورکلی کلاس مجازی برای دانش‌آموزان خسته­کننده  بوده و باعث کاهش انگیزه دانش­آموزان و کاهش پایبندی به مقررات و انضباط کلاسی از سوی دانش‌آموزان می­شود. در مصاحبه با متخصصان نیز در زمینه آموزش مجازی، آن­ها نیز همچون معلمان به­وجود چالش­هایی همچون مشکلات فنی، مشکلات ساختاری، مشکلات آموزشی (محتوایی)، مشکلات کنشگری و تعامل (متقابل) و مشکلات اجتماعی (دولت) اشاره کردند و برای غلبه بر چالش­ها، پیشنهادهایی برای دانش‌آموزان، برای معلمان، برای اولیا، برای مسئولین حیطه آموزشی و پیشنهاد برای دولت ارائه شد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A phenomenological Study of Teachers' and Experts' Views on the Challenges Governing Arabic Language Learning in the Corona and Post-Corona Era and Solutions

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Aghaei 1
  • kamal nosrati 2
  • Mohammadamin Aghaei 3
  • Hadi Najafi zangir 4

1 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University

2 Department of Educational Sciences, Farhangian University، Tehran, Iran.

3 Bachelor's student, Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran

4 Bachelor's student, Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this research was to investigate the challenges facing Arabic language education among students in the Corona era and to provide solutions to the upcoming issues، with the help of the lived experience of Arabic language teachers and experts. In this research، a qualitative and phenomenological method was used. The interviewees included all teachers and specialists in Ardabil city in the academic year of 2023. To select the participants، targeted and saturation sampling was used and 20 teachers and 18 specialists were selected. Data were collected using semi-structured interviews. The findings showed that students in the virtual education of Arabic lessons face challenges such as lack of motivation، lack of familiarity with virtual education، low financial ability of parents to provide smart education facilities، lack of suitable technology platform in teaching، problem in the antenna. Incorrect assessment and evaluation of students are faced due to the high possibility of cheating، etc، and in general، the virtual class is boring for students and reduces students' motivation and reduces students' adherence to classroom rules and discipline. In the interview with experts in the field of virtual education، they also pointed out the existence of challenges such as technical problems، structural problems، educational problems (content)، problems of activism and interaction (mutual) and social problems (government) and to overcome On the challenges، suggestions for students، for teachers، for parents، for the officials of the educational field and suggestions for the government were presented

کلیدواژه‌ها [English]

  • phenomenology
  • Arabic language learning
  • corona era
  • post-corona
  • challenges and solutions
ایکاف، راسل ال. (1382). بازآفرینی سازمان (چاپ دوم)، ترجمۀ تقی ناصر شریعتی، اسماعی مردانی گیوی و سیاوش مریدی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.
بختیاری، حامد. (1395). کدگذاری و انواع آن، سایت فرصت امروز برای کسب و کارآفرینی.
بنیسی، پریناز؛ طرفه‌نژاد، نرگس؛ طاهائی، ساناز السادات. (1401). فرصت­ها و چالش­های آموزش مجازی در دوران کرونا. رویکردی نو بر آموزش کودکان، 4(2)، 115-127.
بنیسی، پریناز؛ ملائیان، صدیقه و پیکری فر، فاطمه. (1388). سازمان و مدیریت آموزش مجازی. تهران: اولین کنفرانس دانشجویی آموزش الکترونیکی.
پروری، پیمان. (2019). خوانشی نو از روش پدیدارشناسی؛ بنیان‌های فلسفی، رویکردها و چارچوب اجرای تحقیق پدیدارشناسی، مطالعات جامعه شناسی، 12(44)، 87-106.
توکلی، یاسین، رحمانی، هما، توکلی، روح اله، توکلی، عبداله(1400). طراحی وتبیین نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز(یک پژوهش کیفی به روش روایت‌پژوهی). مطالعات‌کارورزی، 32-52.
حاجی زاده، انور و عزیزی، قادر، و کیهان، جواد. (1400). تحلیل فرصت­ها و چالش­های آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا، تدریس پژوهی، 9(1)، 204-174.
حجتی، طیبه؛ احمدپور، روژینا؛ آرمند، محمد. (1400). بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش مجازی از نظر معلمان و مدیران مدارس ابتدایی، فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 1(1)، 11-21.
حسن زاده، مریم. ( 1381 ). یادگیری الکترونیکی، ماهنامه تدبیر، 13(122)، 113-112.
حیدری، غلام حسین؛ مدانلو، یاسمن؛ نیازآذری، مرضیه؛ جعفری گلوچه، عبداله. (1389). مقایسه تأثیر تدریس زبان انگلیسی با نرم افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(1)، 103-115.
دی. آر. گریسون و اندرسون. (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 مبانی نظری و عملی، ترجمه زارعی زوارکی و صفایی موحد (1384)، تهران: انتشارات علوم و فنون.
ذوفن، شهناز. ( 1384). کاربرد فن­آوری­های جدید در آموزش (چاپ اول)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
سلیمانی، اعظم؛ و اصغری، فاطمه. (1400). مزایا و چالش‌های آموزش مجازی، پژوهش در آموزش علوم تجربی، 1(1)، 51-61.
سلیمی، سمانه و فردین، محمد علی. (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها، فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 49-60.
شاه بیگی، فرزانه، و نظری، سمانه. (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت­ها، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 6(۱)، 47-54.
شفایی، مهدی، و علیاری، ناصر. (1401). بررسی چالش­ها و راه­کارهای آموزش مجازی درس عربی در ایام کرونا، پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 4(2 )، 23-36.
عباس­زاده، محمد.(2011). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات­ کیفی، نشریۀ جامع­شناسی کاربردی، 19-34.
عباسی دره­بیدی، احمد و ابراهیمی، علی(1400). چالش­ها و فرصت­های آموزش­مجازی از نگاه معلمان شیراز در دوران کرونا، ماهنامه پیشرفت­های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4،(42)، 1-11.
علوی­مقدم، سیدبهنام و رضا، خیرآبادی(1391). بررسی انتقادی برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبان‌های خارجی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7(25)، 27-44.
فسنقری، حجت ا... و سید محمدرضا، عادل. (1397). بررسی مقایسه­ای آسیب­شناسی یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و عربی در ایران از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش: یک تحقیق داده­بنیاد، دوماهنامه علمی و پژوهشی جستارهای زبانی، 9(2)، 181-207.
مصیبی، ملیحه، رضاپور میرصالح، یاسر، بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی، آموزش پژوهی، 7(27)، 65-79.
موسوی، سیده مریم و جعفری، فائزه. (1399). آموزش مجازی در دوران کرونا، فرصت­ها و چالش­ها، اولین کنفرانس ملی پژوهش­های کاربردی در فرآیندهای تعلیم و تربیت، میناب.
نصرتی­هشی، کمال؛ طالبی برکجه، میرمسعود؛ احمدی، حسن. (1401). شیوۀ ارزشیابی معلمان از عملکرد دانش‌آموزان در دورانکرونا و چالش­ها و راهکارها (بررسی تجربۀ زیسته والدین، معلمان و متخصصان)، مجله ایرانی آموزش از دور، (2)4. 23-3.
یداللهی، سارا؛ توکلی، الهام؛ پورصالحی نویده، مرضیه؛ آذرتاش، فاطمه. (1400). مشکلات آموزش برخط در دوران کرونا از دیدگاه معلمان و والدین و ارائۀ راهکارها، نوآوری‌های آموزشی،20(3)، 117-145.
یعقوبی، محمد، و عبدی، احمد. (1401). چالش­های آموزش زبان عربی در مدارس ایران، پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 4(2)، 189-199.
Akaslan، D.، Chong، L.، Effie، L. ،2010، E-Learning in the science of electricity in higher education in Turkey in terms of environment and energy. Society: Heath، Culture and the Environment Conference، 1(1)، 1-10.
Abbaszadeh، Mohammad. ،2011، A reflection on validity and reliability in qualitative research. Journal of Applied Sociology، 34-19.
Abbasi Dareh-Beidi، Ahmad and Ebrahimi، Ali ،2012، Challenges and Opportunities of Virtual Education from the Perspective of Shiraz Teachers in the Era of Corona، Monthly Journal of New Advances in Psychology، Educational Sciences and Education، 4، (42)، 1-11.
Alawi-Moghaddam، Seyed Behnam and Reza، Khairabadi ،2012، A Critical Review of the National Curriculum in the Field of Foreign Language Teaching، Iranian Curriculum Studies Quarterly، 7(25)، 27-44. [ In Pesrian].
Bakhtiari، Hamed. ،2016، Coding and its Types، Today's Opportunity Site for Business and Entrepreneurship. [ In Pesrian].
Benisi، Parinaz; Tarfehnezhad، Narges; Tahai، Sanazal Sadat. ،2001، Opportunities and Challenges of Virtual Education in the Era of Corona. A New Approach to Children's Education، 4(2)، 115-127. [ In Pesrian].
Benisi، Parinaz; Mollaian، Sedighe and Peikrifar، Fatemeh. ،2009، Organization and Management of Virtual Education. Tehran: First Student Conference on E-Learning. [ In Pesrian].
Creswell، J. W. ،2007، Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks، ca; sage publications.
Ellis، R. A.، Ginns، P.، & Piggott، L. ،2009، E‐learning in higher education: some key aspects and their relationship to approaches to study. Higher Education Research & Development، 28(3)، 303–318. https://doi.org/10.1080/07294360902839909
Fasnaqri، Hojjat A. and Seyed Mohammad Reza، Adel. ،2018، A Comparative Study of the Pathology of Learning and Teaching English and Arabic in Iran from the Perspective of Education Teachers: A Data-Based Study، Bimonthly Scientific and Research Journal of Linguistic Studies، 9(2)، 181-207. [ In Pesrian].
Grayson and Anderson. ،2003، E-Learning in the 21st Century: Theoretical and Practical Foundations، Translated by Zarei-Zwaraki and Safaei-Movahed ،2005، Tehran: Ulum-e-Tenun Publications. [ In Pesrian].
Hajizadeh، Anvar and Azizi، Ghader، and Kayhan، Javad. ،2002، Analyzing the opportunities and challenges of virtual education in the era of Corona: An approach to developing virtual education in the post-Corona era. Teaching Research، 9(1)، 204-174. [ In Pesrian].
Hojjati، Tayyebeh; Ahmadpour، Rozhina; Armand، Mohammad. ،2002، Examining the challenges and problems of virtual education from the perspective of teachers and principals of elementary schools. Technology and Knowledge Research in Education، 1(1)، 11-21. [ In Pesrian].
Hassanzadeh، Maryam. ،2002، E-learning. Tadbir Monthly، 13(122)، 113-112. [ In Pesrian].
Heydari، Gholam Hossein; Madanloo، Yasman; Niazazari، Marzieh; Jafari-Gloucheh، Abdollah. ،2009، Comparing the Effect of Teaching English with Educational Software and Traditional Methods on Students' Academic Achievement، Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences، 1(1)، 103-115. [ In Pesrian].
Icaf، Russell L.، 2003، Reinventing the Organization (2nd Edition)، translated by Taghi Nasser Shariati، Esmae Mardani Givi and Siavash Meridi. Tehran: Industrial Management Organization.
Langford، M.، & Damşa، C. ،2020، Online teaching in the time of COVID-19: Academics’ experience in Norway. Centre for Experiential Legal Learning (CELL)، University of Oslo.
Moosaibi، Malihe، Rezapour Mirsaleh، Yaser، Behjati Ardakani، Fatemeh. ،2021، Problems and challenges of virtual education during the outbreak of the coronavirus in primary education. Education Research، 7(27)، 65-79. [ In Pesrian].
Mousavi، Seyedeh Maryam and Jafari، Faezeh. ،2019، Virtual education during the coronavirus period، opportunities and challenges، First National Conference on Applied Research in Education and Training Processes، Minab. [ In Pesrian].
Miliszewska، L.، & Rhema، A. ،2010، Towards e-learning in higher education in Libya. Informing science and Information Technology، 7(1)، 423- 437.
Moustakas، C. ،1994، Phenomenological research methods. Sage publications.
Nosrati-Hashi، Kamal; Talebi-Barkajeh، Mirmasoud; Ahmadi، Hassan. ،2022، Teachers' evaluation of students' performance during the coronavirus period and challenges and solutions (surveying the lived experience of parents، teachers and specialists). Iranian Journal of Distance Education، (2)4. 3-23. [ In Pesrian].
Parori، Peyman. ،2019، A New Reading of the Phenomenological Method; Philosophical Foundations، Approaches and Framework for Implementing Phenomenological Research. Sociological Studies، 12(44)، 87-106. [ In Pesrian].
Pandya، K.، & Gor، K. ،2011، Knowledge management: A success key for higher education. Fed Uni Journal of Higher Education، 5(1)، 16- 23.
Soleimani، Azam; and Asghari، Fatemeh. ،2000، Advantages and Challenges of Virtual Education. Research in Experimental Science Education، 1(1)، 51-61. [ In Pesrian].
Salimi، Samaneh and Fardin، Mohammad Ali. ،2019، The role of coronavirus in virtual education، with emphasis on opportunities and challenges. Quarterly Journal of Research in Educational and Virtual Learning، 8(2)، 49-60. [ In Pesrian].
Shahbeigi، Farzaneh، and Nazari، Samaneh. ،2011، Virtual Education: Advantages and Limitations. Yazd Medical Sciences Education Studies and Development Center، 6(1)، 47-54. [ In Pesrian].
Shefaei، Mehdi، and Aliari، Nasser. ،2014، Examining the challenges and solutions of virtual education of Arabic lessons during the Corona period. Research in Arabic Language and Literature Education، 4(2)، 23-36. [ In Pesrian].
Tavakoli، Yasin، Rahmani، Homa، Tavakoli، Roohollah، Tavakoli، Abdollah ،2002، Designing and explaining the role of the teacher in motivating students' academic progress (a qualitative study using the narrative research method). Internship Studies، 32-52. [ In Pesrian].
Yadollahi، Sara; Tavakoli، Elham; Poursalehi Navideh، Marzieh; Azartash، Fatemeh. ،2021، Problems of online education during the Corona period from the perspective of teachers and parents and providing solutions. Educational Innovations، 20(3)، 117-145. [ In Pesrian].
Yaghoubi، Mohammad، and Abdi، Ahmad. ،2022، Challenges of teaching Arabic language in Iranian schools. Research in Teaching Arabic Language and Literature، 4(2)، 189-199. [ In Pesrian].
Yang، C. ،2020، Exploring the Possibilities of Online Learning Experiences. Unpublished doctoral dissertation، Teachers College: Columbia University.
Zameer، A. ،2010، Virtual education system (current myth & future reality -in Pakistan. Informing Science and Information Technology، 7(1)، 1- 8.
Zofan، Shahnaz. ،2005، Application of New Technologies in Education (First Edition)، Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Humanities Textbooks (SAMAT). [ In Pesrian].