نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی
2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی گروهآموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4 دانشجوی کارشناسی گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
هدف این جستار بررسی چالشهای موجود فراروی آموزش زبان عربی در بین دانشآموزان در دوران کرونا و ارائۀ راهکارها در قبال مسائل پیشرو، با کمک تجربۀ زیسته معلمان و متخصصان زبان عربی بود. در این پژوهش از روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبهشوندگان شامل همه معلمان و متخصصان در شهر اردبیل در سال تحصیلی1401-1402 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، از نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد و 20 نفر معلم و 18 نفر متخصص انتخاب گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شد. یافتهها نشان داد که دانشآموزان در آموزش مجازی درس عربی با چالشهایی همچون عدم انگیزه کافی، عدم آشنایی با آموزش مجازی، پایین بودن توان مالی والدین برای تهیه امکانات آموزش هوشمند، نبود بستر مناسب فناوری در تدریس، مشکل در آنتن دهی و ارزشیابی ناصحیح دانشآموزان به دلیل امکان بالای تقلب و ... مواجه هستند و بهطورکلی کلاس مجازی برای دانشآموزان خستهکننده بوده و باعث کاهش انگیزه دانشآموزان و کاهش پایبندی به مقررات و انضباط کلاسی از سوی دانشآموزان میشود. در مصاحبه با متخصصان نیز در زمینه آموزش مجازی، آنها نیز همچون معلمان بهوجود چالشهایی همچون مشکلات فنی، مشکلات ساختاری، مشکلات آموزشی (محتوایی)، مشکلات کنشگری و تعامل (متقابل) و مشکلات اجتماعی (دولت) اشاره کردند و برای غلبه بر چالشها، پیشنهاداتی برای دانشآموزان، برای معلمان، برای اولیا، برای مسئولین حیطه آموزشی و پیشنهاد برای دولت ارائه گردید.همچنین نبود زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی از جمله سرعت نامطلوب اینترنت و عدم دسترسی دانشآموزان مناطق محروم و کم برخوردار به وسایل ارتباطی و اینترنت، میتواند عملکرد آموزش مجازی را به شدت تحت تأثیر بگذارد. طبق گفتۀ (Yang،2020) دانشآموزان نتوانستند با آموزش آنلاین ارتباط و تعامل خوبی برقرار کنند و علی رغم این که میتوانند به سادگی در کلاسهای آنلاین شرکت کنند، اما تمایل بیشتری به شرکت در کلاسهای حضوری دارند و همچنین با توجه به عدم امکان برقراری تعاملات حضوری، بسیاری از دانشآموزان احساس تنهایی و جدایی میکنند و گاهی اوقات با اضطراب و افسردگی شدید مواجه میشوند. به عبارت دیگر، نبود تعاملات حضوری میتواند منجر به ایجاد مشکلات روانی در بین دانشآموزان شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A phenomenological study of teachers' and experts' views on the challenges governing Arabic language learning in the Corona and post-corona era and solutions
نویسندگان [English]
- Mehrdad Aghaei 1
- kamal nosrati 2
- Mohammadamin Aghaei 3
- Hadi Najafi zangir 4
1 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University، Tehran, Iran.
3 Bachelor's student, Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran
4 Bachelor's student, Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this research was to investigate the challenges facing Arabic language education among students in the Corona era and to provide solutions to the upcoming issues, with the help of the lived experience of Arabic language teachers and experts. In this research, a qualitative and phenomenological method was used. The interviewees included all teachers and specialists in Ardabil city in the academic year of 2023. To select the participants, targeted and saturation sampling was used and 20 teachers and 18 specialists were selected. Data were collected using semi-structured interviews. The findings showed that students in the virtual education of Arabic lessons face challenges such as lack of motivation, lack of familiarity with virtual education, low financial ability of parents to provide smart education facilities, lack of suitable technology platform in teaching, problem in the antenna. Incorrect assessment and evaluation of students are faced due to the high possibility of cheating, etc, and in general, the virtual class is boring for students and reduces students' motivation and reduces students' adherence to classroom rules and discipline. In the interview with experts in the field of virtual education, they also pointed out the existence of challenges such as technical problems, structural problems, educational problems (content), problems of activism and interaction (mutual) and social problems (government) and to overcome On the challenges, suggestions for students, for teachers, for parents, for the officials of the educational field and suggestions for the government were presented.Also, the lack of necessary infrastructure for virtual education, including the unfavorable speed of the Internet and the lack of access of students in deprived and underprivileged areas to communication devices and the Internet, can severely affect the performance of virtual education. According to (Yang, 2020), students could not establish good communication and interaction with online education, and despite the fact that they can easily participate in online classes, they have a greater desire to participate in face-to-face classes and Also, due to the impossibility of face-to-face interactions, many students feel lonely and isolated and sometimes face severe anxiety and depression. In other words, the lack of face-to-face interactions can lead to psychological problems among students.
کلیدواژهها [English]
- phenomenology
- Arabic language learning
- corona era
- post-corona
- challenges and solutions