دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 10
بررسی و دستکاری متغیرهای آکوستیکی جملات سؤالی و تبدیل آنها به جمله خبری بر اساس مدل شیب
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 1-19
چکیده
تحقیق حاضر به ارتباط متغیرهای آکوستیکی (دامنه زیروبمی، دیرش و شیب) با نوع جمله (خبری و پرسشی) در آخرین رخداد زیروبمی جملات خبری و پرسشی بله/ خیر در چارچوب مدل شیب میپردازد. از آنجائی که مطالعات انجامشده ... بیشترروراستی تعارفها و جنسیت در زبان فارسی: رویکردی شناختی
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 21-37
چکیده
این پژوهش به عدم / روراستی تعارفهای زبان فارسی در دو جنس زن و مرد با استفاده از طرحوارههای فرهنگی به عنوان ابزار تحلیلی میپردازد. دادههای این پژوهش که از بافتهای گفتوگو در تعاملات طبیعی و فیلمهای ... بیشترتناوب واژگونگی در تصریف اضافه / ملکی در زبان کردی گویش سنندجی: تبیینی در چارچوب ساختواژۀ توزیعی
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 39-58
چکیده
مسئلهای حائز اهمیت در صرف اضافه / ملکی در زبان کردی گویش سنندجی شرایط حاکم بر واژگونگی رابطهنما در این ساختها است. در گروه اسمی معرفه و دارای وابستۀ صفتی، واژ «=æ» برای بیان رابطۀ اضافه/ملکی ... بیشترتحلیل نشانه ـ روان کاوی رمان نوجوان «مسابقه دات کام» با رویکرد واسازی
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 59-82
چکیده
نشانه شناسی یک روش خواندن متن است که می تواند جهت خوانشِ متن درون رویکردهای گوناگونی به کار گرفته شود. مهمترین رویکردِ پساساختگرا، واسازی است. اگرچه ساختگرایی مدعی است که «زبان می تواند ... بیشتردرج همخوان برای جلوگیری از التقای واکه ها در زبان فارسی: یک بررسی آوایی
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 83-104
چکیده
در یک مطالعۀ آزمایشگاهی درج همخوان غلت [j] و چاکناییهای [?] و [h] برای جلوگیری از التقای واکهها را از طریق مشاهدۀ الگوی تغییرات فرکانس و شدت انرژی سیگنال صوتی بررسی کردیم. تعدادی کلمۀ فارسی حاوی وندهای ... بیشترتحلیل ساز و کارهای منطقی در تولیدات طنزآمیز کودکان پیشدبستانی
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 105-127
چکیده
در این مقاله با هدف بررسی تولید طنز در کودکان پیشدبستانی از دیدگاه زبانشناسی، منبع دانش ساز و کار منطقی را به عنوان مبنای نظری تحلیل برگزیدهایم. ساز و کار منطقی بعد از تقابل انگاره، ... بیشترتوالی متقابلهای واژگانی در زبان فارسی: مطالعهای پیکرهبنیاد
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 129-140
چکیده
تقابل نوعی رابطه واژگانی- معنایی است که در قالب آن دو واژه که از بسیاری جهات مشابه هستند به معانی کاملاً متضاد اشاره میکنند. در بررسی توزیع دو واژه متقابل موضوع توالی آنها («الف» «ب» یا «ب» ... بیشتربررسی نحوی ـ معنایی چند حرف اضافۀ سادۀ زبان کردی (گویش سورانی) بر پایۀ نحو ذرهبنیاد
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 141-160
چکیده
در نظریۀ نحو ذرهبنیاد، گرههای پایانی، حاوی مؤلفههای نحوی- معنایی و کوچکتر از تکواژ هستند. بیشتر تکواژها در چندین گره پایانی پخش میشوند؛ بنابراین، تکواژها در درختچهها بازتاب مییابند ... بیشترساخت اضافه در زبان فارسی: بررسی پیکرهبنیاد
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 161-182
چکیده
ساخت اضافه همواره در نظریههای مختلف زبانشناسی نظیر آوایی، ساختواژی و نحوی حائز اهمیت بوده است و زبانشناسان ایرانی تاکنون تحلیلهای متفاوتی از این ساخت به دست دادهاند. عدم تظاهر کسرۀ اضافه ... بیشترانتخاب راهبردهای کنش گفتاری تقاضا در زبان کردی بر اساس دو عامل اجتماعی جنسیت و قدرت
دوره 10، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 183-202