دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
بررسی چگونگی رابطه بین شاخص قدرت و پدیدهی ادب زبانی در روند بازجویی به لحاظ زبانشناختی: رویکردی گفتمانی و حقوقی
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 1-20
چکیده
تأثیر عامل قدرت در گفتمان دادگاه کیفری و روند بازجویی با عوامل زیادی همچون شرایط اختصاصی بافت موقعیتی جلسه بازجویی و تفاوت سطح اجتماعی بین بازجوی پلیس و متهم ظهور پیدا میکند. پژوهش حاضر درنظر دارد با ... بیشترروند دستوریشدگی حرف اضافة «از» در زبان فارسی
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 21-38
چکیده
در زبان فارسی امروز، حرف اضافة «از» بر مفاهیم ابزار، روش، سبب، جنس، مالکیت، رابطة کل و جزء، خاستگاه، منشأ، مسیر، جدایی، مقایسه و موضوع دلالت دارد. «از» بازماندة حرف اضافة hača در زبان اوستایی ... بیشترتوصیف فضای درک واکه در زبان فارسی معیار
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 39-58
چکیده
هدف این مطالعه توصیف فضای سازهای درک واکه در فارسی معیار است. در قالب یک آزمون شناسایی، از 30 گویشور فارسی معیار درخواست شد که پس از شنیدن هر صدا، نوع واکة شنیدهشده را مشخص کنند. واکهها با استفاده ... بیشترپویایی نیرو و چندمعنایی در ساختهای فعل سبک متشکل از فعل «گرفتن»
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 59-78
چکیده
فعلهای سبک معمولاً بهعنوان طبقهی خاصی از مقولات دستوری شناخته میشوند که مشارکت معنایی اندکی در گروههای فعلی دارند و به همین دلیل کمتر مطالعهای به رابطهی معنایی این فعلها با فعلهای سنگین ... بیشتربررسی فرضیه شناخت بنیاد نوآوری بهینه در «شعری برای جنگ» قیصر امینپور
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 79-96
چکیده
فرضیه نوآوری بهینه که در زبانشناسی شناختی مطرحشده است بر این فرض است که محرکی که تا حدودی جدید است و البته مقداری آشنایی نیز در آن وجود دارد، بیشـترین لذت هـنری را منـتقل میکند. این فرضیه شبیه به ... بیشترساخت لایهای گروه اسمی در زبان کردی مکریانی بر اساس دستور نقش و ارجاع
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 97-116
چکیده
در این مقاله، ساخت نحوی گروه اسمی در کردی مکریانی که یکی از گویشهای زبان کردی سورانی محسوب میشود در قالب دستور نقش و ارجاع و بر اساس الگوی ون ولین (2005) بررسی میشود. در این چارچوب، گروه اسمی از دو فرافکن ... بیشترتحلیل توانش کاربردشناختی راهبردهای ابراز قدردانی مدرسان زبان انگلیسی با توجه به مدرک تحصیلی آنها
دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 117-131