دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 11
واژه به مثابه گفتمان: بررسی پیوند واژه با دورهها و گفتمانهای تاریخی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 1-26
چکیده
این پژوهش، بر پایة رویکرد تحلیل گفتمانی فوکو برداشت گفتمانی مشارکان را از واژههای تاریخی-سیاسی بررسی میکند و در پی آن است که صورتبندیهای متفاوت تاریخی-گفتمانی و ماهیت متغیر آنها، چگونه در واژهها ... بیشترچندمعنایی در ترکیبهای دارای ساخت [X be-VPRES]: تحلیلی در چارچوب نظری صرف ساخت
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 27-47
چکیده
هدف این مقاله بررسی ساخت ترکیبی [X be-VPRES] در زبان فارسی از دیدگاه انگارهی صرف ساخت است. این پژوهش پدیدهی چندمعنایی را در ساخت مورد نظر بررسی کرده است، طرحواره ی این ساخت و همچنین زیرطرحواره های ... بیشتربررسی تلفظ دو تکواژ همنقش- همنویسۀ عطف و ربط در بافتهای گوناگون
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 49-70
چکیده
زبان فارسی برای نقشهای دستوری عطف و ربط از دو تکواژ [o]و [va] که نقش مشابهی دارند و هر دو با نویسۀ «و» نگاشته میشوند بهره میبرد. از این رو، در پژوهش پیشِ رو این دو تکواژ همنقش-همنویسه ... بیشترتقطیع پذیری و ترتیب پیشوندهای اشتقاقی زبان فارسی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 71-96
چکیده
ترتیب وندها از جمله مباحث نظری مطرح در حوزه صرف است. تاکنون بحث های زیادی در خصوص وجود اصول یا مکانیسم های کلی ناظر بر ترتیب وندها صورت گرفته است. در این راستا می توان به سه رویکرد اصلی اشاره کرد. ... بیشتربررسی تسلط دانشآموزان دوزبانۀ آذربایجانی- فارسی بر تکواژهای وابستۀ همنام فارسی در چارچوب انگارۀ چهار تکواژ
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 97-120
چکیده
پژوهش حاضر، تسلط دانشآموزان دوزبانۀ آذربایجانی-فارسی بر تکواژهای وابستۀ همنام فارسی را بر اساس انگارۀ چهار تکواژ مطالعه کرده است. خطا در کاربرد تکواژهای وابستۀ همنام فارسی از نوشتههای ... بیشترتأثیر جنسیت در کاربرد افزودههای وجهی در نوشتار فارسیآموزان خارجی سطح پیشرفته از منظر دستور نقشگرایی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 121-143
چکیده
در این پژوهش، افزودههای وجهی بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفته زن و مرد در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند، استخراج و بررسی گردیدند. به عبارتی، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که ... بیشترواژه بست های ضمیری در بَشاگَردی شمالی و جنوبی: تحلیلی رده شناختی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 145-168
چکیده
مطالعۀ واژه بست بهعنوان عنصری وابسته و بینابینِ دو ردۀ تکواژیِ «واژۀ مستقل» و «وند» که به طور همزمان پارهای از ویژگی های مشترک هر دو رده را به نمایش میگذارد، از دهههای ... بیشترسبک شناسی گفتمانِ داستان کوتاه «دهلیز» از منظر فرانقش های «اندیشگانی» و «متنی» بر اساس دستور نقش گرای نظام مند هلیدی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 169-192
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل سبک گفتمانِ داستان «دهلیز» اثر هوشنگ گلشیری، کاربرد زبان را در این متن بر مبنای دستور نقشگرای نظاممند مورد مطالعه قرار داده است. پرسش اصلی در این جستار، آن است که عناصر ... بیشتربررسی روان-زبانشناختی تأثیر نمود دستوری بر تفسیر ضمیر فاعلی مبهم و روابط گفتمانی در زبان فارسی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 193-218
چکیده
نمود دستوری کیفیت انجام رویداد توسط فعل را عمدتاً در قالب یکی از دو حالت پایانیافته (تام) یا در جریان (ناقص) نشان میدهد. در این مقاله تأثیر روانشناختی نمود تام و ناقص بر برجستهسازی مشارکان مختلف ... بیشترساختار و معنی واژة پارس (پرسومش) بر پایة تحولات زبان شناسی و روایات اساطیری تاریخی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 219-243
چکیده
از آنجا که ساخت بیشتر واژه های زبان فارسی به دوران هندواروپایی و آریایی (اَریهای) برمیگردد و مفهوم واژه ها نشان دهندة باورهای اقوام نخستین و نگرش آنها دربارة کارکرد واژه ها است، باید نگاهی ... بیشترتأثیر عناصر نوایی بر استنتاج شنونده در گفته های حاوی ورامعنا (تضمن)
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 245-268