دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
موضوعات = برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
تعداد مقالات: 48
بررسی نمونه گفتار کودکان 4 تا 5 ساله دختر فارسی زبان دارای اختلال آسیب زبانی ویژه بر مبنای مدل بسط یافته استعاره مفهومی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1403
چکیده
این پژوهش به بررسی و تحلیل نمونهگفتار سه کودک فارسی زبان دختر 4 تا 5 ساله که به اختلال تکاملی زبان (اختلال ویژه زبانی) مبتلا هستند، میپردازد. چارچوب نظری پژوهش مدل بسطیافته استعاره مفهومی میباشد. ... بیشترمطالعه پدیدارشناسانه دیدگاه معلمان و متخصصان زبان عربی از چالشهای حاکم بر یادگیری زبان عربی در دوران کرونا و پساکرونا و راهکارها
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403
چکیده
هدف این جستار بررسی چالشهای موجود فراروی آموزش زبان عربی در بین دانشآموزان در دوران کرونا و ارائۀ راهکارها در قبال مسائل پیشرو، با کمک تجربۀ زیسته معلمان و متخصصان زبان عربی بود. در این پژوهش از ... بیشترافعال متوالی و نمود آغازی در زبان فارسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 بهمن 1403
چکیده
در بسیاری از زبانهای دنیا زنجیرهای از افعال مشاهده میشود که آنها را ساخت فعل متوالی می-نامند. افعال متوالی براساس ترکیبشان به دو نوع متقارن و نامتقارن تقسیم میشوند در ساخت فعل متوالی متقارن هر ... بیشتربررسی ملی ـ فرهنگی نماد اورنیتونیمها در زبانهای روسی و فارسی؛ دستمایهی واکاوی تاریخی و جهانبینی مردمان ایران و روسیه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1404
چکیده
آگاهی از مفهوم نمادها که ریشه در جنبهی فرهنگشناسی زبان دارد در هنگام یادگیری زبان از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین دلیل در فرآیند آموزش زبان خارجی لازم است که دست اندرکاران این حوزه خود ... بیشتربررسی صحت ترجمه چت جیپیتی در انتقال سطح مشترک معنا-نحو: مورد فراکارکردهای اندیشگانی در ترجمه انگلیسی قرآن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404
چکیده
مدلهای تحلیل دادههای زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی، به دلیل بسط نظری و عملی، در سالهای اخیر، توجه محققان را به خود جلب کرده است. در این میان، ترجمه ماشینی و ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی، نقطه محوری این پیشرفتها ... بیشترتحلیلی ناواژهگرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمود کامل
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 1-28
چکیده
در رهیافت ناواژهگرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هستههای نقشنما، اجزاییاند که در حوزۀ نحو ادغام میشوند و سازههای بزرگتر را میسازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده میشود، در ... بیشترمقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوانهای دندانی در (وام)واژههای انگلیسی و عربی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 53-70
چکیده
تبدیل یک واجِ زبان مبدأ به نزدیکترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وامگیرنده «جایگزینی واج» نامیده میشود. زبانهای انگلیسی و عربی به طور مشترک دارای همخوانهای دندانی /D/و /T/ هستند ... بیشترتحلیل پسوندهای – انی – ایی – ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 71-97
چکیده
هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «انی – ایی و – ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریۀ ساختواژۀ ساختی بوی (2010، 2016) صورت میگیرد که ریشه در مکتب ... بیشترمقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تکزبانۀ فارسیزبان
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 99-124
چکیده
پزبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان ... بیشترتطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظامهای آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 125-156
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جداییناپذیر از زندگی بشر است. یکی از زمینههایی که سهم عمدهای از این فناوری را به خود اختصاص میدهد یادگیری است؛ به نحوی که استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ... بیشترتوصیف و تحلیل مؤلفههای زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، بر اساس نظریة لاکلا و موفه (رویکرد زبانشناسی حقوقی)
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 157-180
چکیده
کارکرد اقناع به عنوان کنش زبانشناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست. بهطور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. اینگونه اقناع در قالب شگردهای زبانی ... بیشترتبیین ترتیب قرارگیری انواع صفتها در زبان فارسی بر پایۀ دستور گفتمانینقشی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 181-210
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوۀ قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانینقشی است؛ بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانینقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحوی آرایش انواع صفات در جمله ... بیشترتأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیر عربزبان
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 211-237
چکیده
زبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان ... بیشترمطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 269-293
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبانهای فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزهها میپردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسیزبانان و عربزبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل ... بیشترتحلیل گفتمان دیگریسازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، ، صفحه 295-310
چکیده
در اوایل قرن هجدهم چهار کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند تحت عنوان بریتانیای کبیر قرار گرفتند. در کنار این اتحاد و با پیشرفت علوم، انگلیسیها نخستین گامهای تبدیل شدن به یک قدرت استعماری را برداشتند. ... بیشترروش تدریس کوانتومی و خودکارآمدی نوشتار در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نگرش زبان آموزان
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 1-27
چکیده
روش تدریس کوانتومی رویکردی آموزشی است که بر مشارکت فعال، تفکر انتقادی و یادگیری عمیق مطالب تأکید میکند. اخیراً، تدریس کوانتومی بهعنوان روشی محبوب برای بهبود نتایج یادگیری در دنیای آموزش رواج ... بیشتربررسی تأثیرپذیری ساخت بند موصولی ترکیآذربایجانی از زبان فارسی
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 29-45
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ تأثیر زبان فارسی بر ساخت بند موصولی زبان ترکیآذربایجانی است. دادههای این پژوهش از تعاملات زبانی گویشوران ترکیآذربایجانی استان اردبیل در بافتهای مختلف ... بیشترﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ آﮔﺎﻫﯽ واﺟﯽ در ﺗﻘﻠﯿﻞ ﺧﻄﺎﻫﺎی واﮐﻪای ﻓﺎرﺳﯽ زﺑﺎﻧﺎن در ﻓﺮاﮔﻴﺮی زﺑﺎن اﻧﮕﻠﻴﺴﯽ از ﻣﻨﻈﺮ واجشناسی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 47-69
چکیده
ﻋﻠﻢ واجشناسی ﺗﻔﮑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌۀ ﻧﻈﺎم اﺻﻮات زﺑﺎن اﺳﺖ و درک ﻣﺎ از ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﺻﻮات ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ واﺟﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. آﮔﺎﻫﯽ واﺟﯽ ﭘﯿﺶﻧﯿﺎزی ﺑﺮای ﻣﻬﺎرتﻫﺎی زﺑﺎﻧﯽ ... بیشترنحو گروه ندایی در زبان فارسی رویکردی مشخصه بنیاد
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 71-93
چکیده
هدف این مقاله تعیین رفتار نحوی مفهوم «ندا» در زبان فارسی از لحاظ ساختار درونی و جایگاه نحوی در چهارچوب رویکرد کمینه گرا است. در این مقاله نشان می دهیم مخاطب یا منادا که از آن با عنوان دقیق ... بیشترادب در زبان اشارۀ ایرانی: تحلیل علائم غیر دستی
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 95-121
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ادب در زبان اشارۀ ایرانی است. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه با 18 فرد ناشنوا شامل 9 مرد و 9 زن و 5 زن کمشنوا از شهرهای زنجان، تهران، انزلی، تبریز و ارومیه جمعآوری شده است. ... بیشتررویکردی اجتماعی- نشانهشناختی به پدیدۀ جهان کوچک در چشماندازهای زبانی شهری؛ مطالعه موردی تهران
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 123-145
چکیده
در دهه 1960 استنلی میلگرام آزمایشی را انجام داد که بعدها با عنوان نظریه یا پدیده جهان کوچک مطرح و تثبیت شد. بر اساس این نظریه بین هر دو فرد در هر نقطه از جهان به طور متوسط حداکثر شش رابط یا حلقه وجود دارد. ... بیشتربررسی امتزاج در تصریف فارسی و انگلیسی در چارچوب نظریه صرف طبیعی
دوره 15، شماره 1 ، مرداد 1403، ، صفحه 147-174
چکیده
ویژگیهای تصریفی در زبانها دارای تنوع است و هر زبان در بیان روابط دستوری خود از طیفی از این ویژگیها بهره میجوید. گاه در تصریف یک مقوله دستوری، شرایط معنایی اقتضا میکند که چندین ویژگی ... بیشترتحلیل ساختار روایی عاشقانۀ حماسی «بیژن ومنیژه» وتبیین ابعاد کلامی آن از منظرالگوی والتسکی و لباو
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-24
چکیده
شانه- معناشناسی ابزاری است که به یارای آن میتوان، ساز و کارهای شکل گیری و تولید معنا را در گفتمان ها بررسی نمود. گفتمان منطقی و روایی، گفتمانی غالب، بر داستان های حماسی شاهنامه است و اغلب، در ... بیشتربررسی واژههای مرکب مختوم به ستاک «نگار» در زبان فارسی: رویکردی شناختی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 79-104
چکیده
یکی از فرایندهای واژهسازی در زبان فارسی، فرایند ترکیب است که گویشوران، از آن به شیوه زایا در ساخت واژگان با معانی نو استفاده میکنند. این فرایند، حاوی حداقل دو جزء است که هر دوی این اجزا، در ساخت معنی ... بیشترتعیینِ جایگاهِ ردهشناختیِ زبانها در پیوستارِ راست انشعابی-چپ انشعابی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 105-129