دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 29
تعداد مقالات 231
تعداد نویسندگان 351
تعداد مشاهده مقاله 423,148
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 261,541
نسبت مشاهده بر مقاله 1831.81
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1132.21
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,119
تعداد مقالات رد شده 701
درصد عدم پذیرش 63
تعداد مقالات پذیرفته شده 153
درصد پذیرش 14
زمان پذیرش (روز) 325
تعداد پایگاه های نمایه شده 13
تعداد داوران 273

پژوهش‌های زبانی

 ترتیب انتشار:  دوفصلنامه (علمی)                                          رتبه در وزارت علوم      A(80                

    Q1 در ISC                                                                          ضریب تاثیر 1396(Impact Factor) 0/094

سیاست داوری:  دوسو ناآشنا                                                      درصد پذیرش:  10%

نوع دسترسی :  رایگان (تمام متن)                                             هزینه بررسی و انتشار: دارد

کشور محل چاپ : ایران                                                                ناشر: انتشارات دانشگاه تهران

 شاپای چاپی: 2288-1026                                                          شاپای الکترونیکی:  3362-2676 

فرمت:  چاپی و الکترونیکی                                                            وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی

دسترسی قبلی: بلی                                                                   زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)

 حوزه  تخصصی: زبانشناسی                                                     نوع مجله:علمی- پژوهشی

رایگان و آزاد به مقالات: بلی                                                       نمایه شده: بلی

 نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 3 داور                           زمان داوری: حداکثر 2ماه

                 ایمیل مجله: jolr@ut.ac.ir                                                

فایلدسترسی از: magiran.com, noormags.ir, sid.ir, academia.edu

نکته مهم: کلیه مراحل دریافت، داوری، بازنگری، پذیرش و یا رد و در نهایت انتشار مقالات  از طریق سایت مجله صورت می‌پذیرد. صدور گواهی پذیرش مقاله به صورت دستی امکان ندارد. قابل توجه نویسندگان و داوران گرامی: نمره پذیرش در مجله پژوهشهای زبانی  70 از 100 است. در ضمن نظر به سیاستگذاری انجام‌گرفته درخصوص ارتقای کیفی مجلات دانشگاه و نمایه‌سازی بین‌المللی آنها و بهبودکیفیت ارائه مطالب در سایت مجلات و تسهیل دسترسی مراجعان، گزینه اورکید (orcid) برای تمامی نویسندگان اجباری است. لذا ضروری است تمام نویسندگان پیش از ارسال مقاله به سایت (https://orcid.org) مراجعه و در آن ثبت نام کنند. همچنین واجب و ضروری است کلیه نویسندگان اطلاعات خود را به صورت گروه- دانشکده- دانشگاه- شهر- کشور .در بخش فارسی و انگلیسی مقالات مرقوم نمایند. همچنین وب سایت مجله  از دو سایت مشابهت یاب- همانندجو - سرقت علمی- ایرانداک و سمیم نور بهره می برد. شماره جدید دفتر مجله  61112999. قابل توجه  نویسنده گان محترم: جهت واریز هزینه چاپ نهایی مجله از طریق لینک  پرداخت هزینه مقاله برای نویسنده فعال شده و از آن طریق پرداخت نمائید،  لازم نیست به بانک مراجعه نموده یا از طریق دستگاه های خود پرداز و موبایل اقدام به پرداخت هزینه نمائید.

                    

 میگران                           

      samimnoor   مرکز اطلاع رسانی   سیویلیکا

مقاله پژوهشی
تحلیلی ناواژه‌گرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمودکامل
تحلیلی ناواژه‌گرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمودکامل

مزدک انوشه

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.373442.666880

چکیده
  در رهیافت ناواژه‌گرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هسته‌های نقش‌نما، اجزایی‌اند که در حوزۀ نحو ادغام می‌شوند و سازه‌های بزرگ‌تر را می‌سازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده می‌شود، در ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تاثیر نشانه های نوایی بر ابهام زدایی از جملاتی با ابهام نحوی
تاثیر نشانه های نوایی بر ابهام زدایی از جملاتی با ابهام نحوی

زینب جعفری؛ بتول علی نژاد؛ رضوان متولیان

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 29-52

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.375120.666882

چکیده
  مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که نشانه‌های نوایی در ابهام‌زدایی از جملاتی که از ابهام نحوی برخوردارند، نقش موثری دارند. به پیروی از پژوهش‌های قبلی، مطالعه‌ی حاضر نیز سعی کرد چگونگی تاثیر نشانه‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوان‌های دندانی‌ در (وام)‌واژه‌های انگلیسی و عربی
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوان‌های دندانی‌ در (وام)‌واژه‌های انگلیسی و عربی

بشیر جم

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.378926.666889

چکیده
  جایگزینی یک واجِ زبان مبداء با نزدیک‌ترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وام‌گیرنده «جایگزینی واج» نامیده می‌شود. زبان‌های انگلیسی و عربی به طور مشترک دارای همخوان‌های دندانی //و // هستند ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل پسوندهای –انی، –ایی و –ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
تحلیل پسوندهای –انی، –ایی و –ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی

زهرا حسن‌پوران؛ شهلا شریفی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 71-97

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380137.666891

چکیده
  هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «–انی، –ایی و –ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریه ساختواژه ساختی بوی (2010، 2016) صورت می‌گیرد که که ریشه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تک‌زبانۀ فارسی‌زبان
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تک‌زبانۀ فارسی‌زبان

آرزو خانی؛ علی جمالی؛ طیبه خوشبخت

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.372068.666877

چکیده
  چکیدهپژوهش‌ها نشان داده است که کودکان برای درک تشبیه به دو مهارت کاربردشناختی مهم یعنی درک شباهت مورد نظر بین دو چیز و استخراج تضمن مدرج نیاز دارند. مهارت دوم یعنی استخراج و درک تضمن مدرج یکی از مباحث ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظام‌های آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظام‌های آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک

منصوره دلارامی فر؛ طیبه سرگزی مقدم

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 125-156

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.379570.666890

چکیده
  از آنجایی‌که در عصر حاضر به دلیل پیشرفت تکنولو‍ژی، بشر بسیاری از نیازهای آموزشی خود، مانند یادگیری زبان‌های خارجی را از طریق آموزشی الکترونیکی برطرف می‌نماید، ارتقاء سیستم‌های یادگیری الکترونیکی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
توصیف و تحلیل مؤلفه‌های زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، براساس نظریة لاک‌لا و موفه (رویکرد زبان‌شناسی حقوقی)
توصیف و تحلیل مؤلفه‌های زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، براساس نظریة لاک‌لا و موفه (رویکرد زبان‌شناسی حقوقی)

میترا رضازاده؛ اکرم کرانی؛ علی مرادی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.385054.666902

چکیده
  کارکرد اقناع به عنوان کنش زبان‌شناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست. به‌طور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. این‌گونه اقناع در قالب شگردهای زبانی اعمال ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفت‌ها در زبان فارسی بر پایه‌ی دستور گفتمانی‌نقشی
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفت‌ها در زبان فارسی بر پایه‌ی دستور گفتمانی‌نقشی

محسن طاهری؛ علی علیزاده؛ حامد مولایی کوهبنانی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 181-210

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.370324.666875

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه‌ی قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانی‌نقشی است. بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانی‌نقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحو‌ی آرایش انواع صفات‌ در ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیرعرب‌زبان
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیرعرب‌زبان

محمدمهدی غلامی؛ علی ضیغمی؛ سیدرضا میراحمدی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 211-237

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380345.666892

چکیده
  زبان‌های فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشته‌اند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؛ زبان عربی امروزه به‌عنوان یکی از شش زبان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
انگاره‌های جای‌نام‌ آبادی‌ها در استان مرکزی
انگاره‌های جای‌نام‌ آبادی‌ها در استان مرکزی

ذبیح اله کمیجانی بزچلویی؛ مریم غیاثیان

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 239-268

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380976.666895

چکیده
  در شناخت فرهنگ و زبان هر مکانی بررسی جای‌نام‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده انگاره‌های جای‌نام‌ها در استان مرکزی بر اساس پیمایش جای‌‌نام‌های ملی که در استرالیا انجام شده است ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی

سمیه محمدی؛ زهره قربانی مادوانی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 269-293

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.367810.666866

چکیده
  پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبان‌های فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزه‌ها می‌پردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسی‌زبانان و عرب‌زبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل می‌گردد ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان دیگری‌سازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
تحلیل گفتمان دیگری‌سازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو

محمد امین مذهب

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 295-310

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.381721.666899

چکیده
  در اوایل قرن هجدهم چهار کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند تحت عنوان بریتانیای کبیر قرار گرفتند. در کنار این اتحاد و با پیشرفت علوم، انگلیسی‌ها نخستین گام‌های تبدیل شدن به یک قدرت استعماری را برداشتند. ...  بیشتر
رویکردی ساختی شناختی به پسوند «– گار» در زبان فارسی
رویکردی ساختی شناختی به پسوند «– گار» در زبان فارسی
دوره 9، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22059/jolr.2018.69528

چکیده
  پسوند «- گار» یکی از پسوندهای اسم‌ساز و صفت‌ساز زبان فارسی است که بیشتر پژوهشگرانی که تا به امروز پیرامون آن مطالعه کرده‌اند آن را دارای معنای فاعلی دانسته‌اند. هدف از پژوهش پیش‌رو آن است که این ...  بیشتر
نقد و بررسی کتاب «ساخت زبان فارسی » با رویکرد معیارهای نقد و نقدِ بر نقد
نقد و بررسی کتاب «ساخت زبان فارسی » با رویکرد معیارهای نقد و نقدِ بر نقد
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1389

چکیده
  نقد حاضر، نقدی صورتگرایانه در کنار نقد دانشگاهی است. در یک تعریف کلّی و عام، نقد صورتگرایانه (فرمالیستی)، نقدی است که در بررسی یک اثر، اصالت را به صورت (ساخت:فرم) می‌دهد و عمده توجهش به لزوم وجود رابطه‌ای ...  بیشتر
بررسی نقش معنایی پسوندهای ـَ ‌نده و ـ ‌‌ار در زبان فارسی
بررسی نقش معنایی پسوندهای ـَ ‌نده و ـ ‌‌ار در زبان فارسی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 101-128

چکیده
  این مقاله در چهارچوب نظری? نمود معنایی- واژگانی لیبر(2004) به بررسی نقش معنایی پسوندهای ـَ نده و ـ ار می‌پردازد. این نظریه با استفاده از شش مشخّص? معنایی: مادّه ، پویا ، مکان ، وضع یا جایگاههای رویدادی استنباطی ...  بیشتر
سامانۀ رفع ابهام معنایی از حروف اضافه در زبان فارسی با استفاده از قالب‌های معنایی
سامانۀ رفع ابهام معنایی از حروف اضافه در زبان فارسی با استفاده از قالب‌های معنایی
دوره 9، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 99-117

https://doi.org/10.22059/jolr.2018.66652

چکیده
  رفع ابهام معنایی از کلمات در بافت یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزۀ پردازش زبان طبیعی و زبان‌شناسی رایانشی است. در این میان حروف اضافه، به‌خصوص در زبان فارسی، در پژوهش‌های مربوط به رفع ابهام معنایی همواره ...  بیشتر
بررسی افزایش و کاهش معنایی در ضرب المثل‌های زبان فارسی
راحله گندمکار
بررسی افزایش و کاهش معنایی در ضرب المثل‌های زبان فارسی راحله گندمکار
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1389

چکیده
  فرآیندهای «افزایش و کاهش معنایی» که نخستین بار از سوی صفوی (1379: 247) معرّفی شد، از جمله ابزارهای مناسب برای توجیه و تبیین بسیاری از پدیده‌های معنایی از جمله چگونگی شکل‌گیری معنی برخی ساخت‌ها و نحوة درک ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نمونه گفتار کودکان 4 تا 5 ساله دختر فارسی زبان دارای اختلال آسیب زبانی ویژه بر مبنای مدل بسط یافته استعاره مفهومی
بررسی نمونه گفتار کودکان 4 تا 5 ساله دختر فارسی زبان دارای اختلال آسیب زبانی ویژه بر مبنای مدل بسط یافته استعاره مفهومی

صادق افتخاری فر؛ محمدرضا پهلوان نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1403

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.381272.666897

چکیده
  این پژوهش به بررسی و تحلیل نمونه‎گفتار سه کودک فارسی زبان دختر 4 تا 5 ساله که به اختلال تکاملی زبان (اختلال ویژه زبانی) مبتلا هستند، می‎پردازد. چارچوب نظری پژوهش مدل بسط‎یافته استعاره مفهومی می‎باشد. ...  بیشتر

ابر واژگان