دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 29
تعداد مقالات 236
تعداد نویسندگان 362
تعداد مشاهده مقاله 467,874
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 289,677
نسبت مشاهده بر مقاله 1982.52
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1227.44
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,151
تعداد مقالات رد شده 716
درصد عدم پذیرش 62
تعداد مقالات پذیرفته شده 158
درصد پذیرش 14
زمان پذیرش (روز) 319
تعداد پایگاه های نمایه شده 17
تعداد داوران 282

پژوهش‌های زبانی

دو فصلنامۀ­ پژوهش‌های زبانی، مقاله­‌های تحقیقی در حوزۀ زبان­شناسی نظری، کاربردی، حوزه­های وابستۀ فرهنگ و زبان‌های باستانی، مطالعات مربوط به گویش­‌های زبان‌های ایرانی و همچنین در‌بر‌گیرندۀ گرایش‌های متنوعی در حوزۀ مسائل زبان (آموزش زبان، زبان‌شناسی، نشانه- معناشناسی، جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی زبان، کاربرد‌شناسی زبان و...) است.  علاوه بر آن مقالات حوزۀ نقد و بررسی کتاب را مورد اهتمام قرار می‌دهد. مقالات در این نشریه صرفا به زبان فارسی است، مقالات به زبان انگلیسی، هم دریافت می‌شود.این مجله دسترسی به تمامی مقالات خود را برای همگان آزاد گذاشته است. استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع بلامانع است.حق کپی رایت مقالات برای نویسنده(گان) مقاله است. نویسنده (گان) مقاله هنگام چاپ مقاله حق انتشار اولیۀ مطالب را به مجلۀ «پژوهش‌های زبانی» واگذار می‌کنند. اما پس از آن می‌توانند فایل مقاله، بخشی و یا تمامی مطالب آن را در وبسایت‌ها، نشریات و کتاب‌ها با ذکر انتشار اولیه در مجلۀ پژوهش‌های زبانی منتشر کنند. این مجله نویسندگان را تشویق می‌کند تا با به اشتراک‌گذاری مقالات در فضای مجازی موجب اعتلای دانش شوند. 

معرفی مجله

عنوان مجله: پژوهشهای زبانی

صاحب امتیاز: دانشگاه تهران

ناشر: انتشارات دانشگاه تهران

 عنوان انگلیسی مجله: Journal of Linguistic Research

گروه علمی (موضوعی): علوم انسانی

زیر گروه: زبان- زبان شناسی

درجه علمی: علمی- پژوهشی

تاریخ آغاز اعتبار:  18/02/90

نوع داوری: دو سو ناشناس، گمنام و محرمانه

میانگین بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: حدود 15روز

میانگین بازه زمانی فرایند داوری پذیرش مقالات: 4 هفته، حداقل دو داور 

درصد پذیرش مقالات: 14درصد

فاصله انتشار: دو فصلنامه

زبان مجله:  فارسی (چکیده و منابع به انگلیسی و فارسی)

نوع انتشار:  الکترونیکی

نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)

شاپا چاپـــــی: 9289 -2251

شاپا الکترونیکی: 3362- 2676

شیوه استناددهی: APA

تلفن:   61112999

رایانامه مجله:  jolr.ut.ac.ir

آدرس اینترنتی: https://jolr.ut.ac.ir

هزینه داوری مقاله:  دارد.

هزینه پذیرش نهایی و انتشار:  دارد.

حق‌مؤلف (کپی‌رایت) مقالات: مجله تابع قوانین بین‌المللی حق نشر همگانی کرییتیو کامنز است. حق‌مؤلف مقالات از آن نویسندگان است و نویسندگان مالک و صاحب حق‌مؤلف اثر خود هستند.

 کمیته بین‌المللی اخلاق نشر (کوپ): مجله «پژوهشهای زبانی » با احترام به قوانین اخلاق نشر، تابع راهنماها، اصول و قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین‌نامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌کند.

سیاست مبارزه با سرقت ادبی و همانندجویی: بر اساس قرارداد با شرکت سیناوب تمامی مقالات ارسالی به نشریه پژوهشهای زبانی قبل از ورود به فرایند داوری از طریق نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب، همتایاب و سمیم‌نور بررسی خواهند شد.

قابل توجه نویسندگان: مجله بعد از داوری و برای چاپ مقاله، هزینه دریافت خواهد کرد؛ اما  بازنشر اطلاعات در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است. با توجه به درخواست کمیسیون نشریات علمی کشور، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و استفاده از رایانامه دانشگاهی یا سازمانی برای نویسندگان مقالات الزامی است. بنابراین، از نویسندگان محترم درخواست می‌شود قبل از ارسال مقاله به مجله نسبت به اخذ کد شناسه پژوهشگرORCID  و رایانامه دانشگاهی/سازمانی اقدام نمایند.

نویسنده مسئول مکاتبات: نویسنده مسئول مقاله می تواند عضو هیئت علمی یک دانشگاه، مرکز یا پژوهشگاه باشد و ارسال مقاله به مجله آزاد  و یا نامه تأییدیه مکتوب وی و فرم‌های ذیل همراه مقاله ارسال شود. دانشجویان دکتری- ارشد به تنهایی نمی‌توانند مقاله ارسال کننده نویسنده مسئول بر اساس توافق طرفین آزاد است. مسئولیت اطمینان از عدم سرقت ادبی، داده‌سازی و استفاده نادرست از هوش مصنوعی متوجه نویسندگان مقاله است.

فایل‌ها و فرم‌های لازم: فایل های ضروری که باید از طریق سامانۀ دریافت مقاله‌ها ارسال شوند:

 ۱. فایل اصلی مقاله (بدون نام نویسندگان و با رعایت راهنمای نویسندگان در قالب/تمپلت مجله) ( به بخش راهنمای نویسندگان رجوع کنید).

 ۲. فایل صفحه عنوان شامل مشخصات نویسندگان

 ۳. فرم تعهدنامه (باید شامل عنوان مقاله و نام و نام خانوادگی تمام نویسندگان باشد و به امضای همه نویسندگان رسیده باشد). ( به بخش راهنمای نویسندگان رجوع کنید).

 ۴. فرم تضاد منافع  و تعهد اثر (باید توسط نویسنده مسئول امضاء و به همراه فایل مقاله بارگذاری شود). ( به بخش راهنمای نویسندگان رجوع کنید).

قالب مقالات مجله: نسخه نهایی مقاله بعد از طی کردن مراحل داوری و پذیرش مقاله بایستی در قالب/تمپلت مقالات مجله ارسال شود. در غیر این صورت ترتیب اثر داده نخواهد شد. ( به بخش راهنمای نویسندگان رجوع کنید).

  ******************************************************

توجه: نویسندگان بایستی برای مقالات پذیرفته شده نهایی علاوه بر چکیده انگلیسی کوتاه، یک چکیده انگلیسی مبسوط بین 1000 تا 1200 کلمه تهیه  و در مقاله  مطابق تامپل نمونه قرار دهند و آن را به همراه سایر فایل های تکمیلی  از طریق سامانه نشریه ارسال نمایند. برای ویرایش چکیده انگلیسی می‌توان از هوش مصنوعی  به منظور بازبینی املاء و گرامر و  بازنویسی متن استفاده کرد..

مجله پژوهشهای زبانی برای بررسی اولیه، مبلغ 150000 هزارریال به‌ عنوان هزینه داوری و در صورت پذیرش مقاله، مبلغ،450000 هزار ریال به‌ عنوان هزینه انتشار (مجموع 6000000ریال ) دریافت خواهد کرد. به ‌همین‌ منظور، لازم است پس از اعلام دفتر نشریه، مبلغ یاد شده از طریق درگاه آنلاین موجود در سامانه پرداخت شود. به همین منظور لازم است پس از اعلام دفتر مجله مبلغ فوق به شماره حساب ۴۰۰۱۰۷۰۱۰۳۰۰۶۸۲۵ (شبا: IR830100004001070103006825) و شناسه واریز 314070174140107000000002002202 به نام تمرکز وجوه اختصاصی دانشگاه تهران  نزد بانک مرکزی واریز و تصویر برگه واریزی به ایمیل مجله ارسال فرمایید.

                    

میگران                           

      samimnoor   مرکز اطلاع رسانی   سیویلیکا 

 سرقت ادبیDOI ORCID cop 

مجله پژوهشهای زبانی با انجمن زبان شناسی ایران همکاری دارد

مقاله پژوهشی
تحلیلی ناواژه‌گرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمود کامل
تحلیلی ناواژه‌گرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمود کامل

مزدک انوشه

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.373442.666880

چکیده
  در رهیافت ناواژه‌گرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هسته‌های نقش‌نما، اجزایی‌اند که در حوزۀ نحو ادغام می‌شوند و سازه‌های بزرگ‌تر را می‌سازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده می‌شود، در ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأثیر نشانه­ های نوایی بر رفع ابهام نحوی در زبان فارسی
تأثیر نشانه­ های نوایی بر رفع ابهام نحوی در زبان فارسی

زینب جعفری؛ بتول علی نژاد؛ رضوان متولیان

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 29-52

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.375120.666882

چکیده
  مطالعات بسیاری نشان داده­اند که نشانه­های نوایی در ابهام­زدایی از جملاتی که از ابهام نحوی برخوردارند، نقش مؤثری دارند. به پیروی از پژوهش­های قبلی، مطالعۀ حاضر نیز سعی بر آن داشت که چگونگی تأثیر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوان‌های دندانی‌ در (وام)­واژه­های انگلیسی و عربی
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوان‌های دندانی‌ در (وام)­واژه­های انگلیسی و عربی

بشیر جم

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.378926.666889

چکیده
   تبدیل یک واجِ زبان مبدأ به نزدیک‌ترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وام‌گیرنده «جایگزینی واج» نامیده می‌شود. زبان‌های انگلیسی و  عربی به طور مشترک دارای همخوان‌های دندانی /D/و /T/ هستند ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل پسوندهای – انی – ایی – ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
تحلیل پسوندهای – انی – ایی – ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی

زهرا حسن‌پوران؛ شهلا شریفی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 71-97

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380137.666891

چکیده
  هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «انی – ایی و – ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریۀ ساختواژۀ ساختی بوی (2010، 2016) صورت می‌گیرد که ریشه در مکتب ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تک‌زبانۀ فارسی‌زبان
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تک‌زبانۀ فارسی‌زبان

آرزو خانی؛ علی جمالی؛ طیبه خوشبخت

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.372068.666877

چکیده
  پزبان‌های فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشته‌اند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؛ زبان عربی امروزه به‌عنوان یکی از شش زبان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظام‌های آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظام‌های آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک

منصوره دلارامی فر؛ طیبه سرگزی مقدم

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 125-156

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.379570.666890

چکیده
  امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر است. یکی از زمینه‌هایی که سهم عمده‌ای از این فناوری را به خود اختصاص می‌دهد یادگیری است؛ به نحوی که استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
توصیف و تحلیل مؤلفه‌های زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، بر اساس نظریة لاک‌لا و موفه (رویکرد زبان‌شناسی حقوقی)
توصیف و تحلیل مؤلفه‌های زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، بر اساس نظریة لاک‌لا و موفه (رویکرد زبان‌شناسی حقوقی)

میترا رضازاده؛ اکرم کرانی؛ علی مرادی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.385054.666902

چکیده
  کارکرد اقناع به عنوان کنش زبان­شناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست.  به­طور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. این­گونه اقناع در قالب شگردهای زبانی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفت‌ها در زبان فارسی بر پایۀ دستور گفتمانی‌نقشی
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفت‌ها در زبان فارسی بر پایۀ دستور گفتمانی‌نقشی

محسن طاهری؛ علی علیزاده؛ حامد مولایی کوهبنانی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 181-210

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.370324.666875

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوۀ قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانی‌نقشی است؛ بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانی‌نقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحو‌ی آرایش انواع صفات‌ در جمله ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیر عرب‌زبان
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیر عرب‌زبان

محمدمهدی غلامی؛ علی ضیغمی؛ سیدرضا میراحمدی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 211-237

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380345.666892

چکیده
   زبان‌های فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشته‌اند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؛ زبان عربی امروزه به‌عنوان یکی از شش زبان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
انگاره‌های جای­نام‌ آبادی‌ها در استان مرکزی
انگاره‌های جای­نام‌ آبادی‌ها در استان مرکزی

ذبیح اله کمیجانی بزچلویی؛ مریم سادات غیاثیان

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 239-268

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.380976.666895

چکیده
  در شناخت فرهنگ و زبان هر مکان جغرافیایی، بررسی جای‌نام‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده جای‌نام‌های استان مرکزی بر اساس انگاره تنت و بلر (2021) که پیمایشی را درباره جای‌‌نام‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی

سمیه محمدی؛ زهره قربانی مادوانی

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 269-293

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.367810.666866

چکیده
   پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبان‌های فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزه‌ها می‌پردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسی‌زبانان و عرب‌زبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان دیگری­سازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
تحلیل گفتمان دیگری­سازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو

محمد امین مذهب

دوره 15، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 295-310

https://doi.org/10.22059/jolr.2024.381721.666899

چکیده
  در اوایل قرن هجدهم چهار کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند تحت عنوان بریتانیای کبیر قرار گرفتند. در کنار این اتحاد و با پیشرفت علوم، انگلیسی­ها نخستین گام­های تبدیل شدن به یک قدرت استعماری را برداشتند. ...  بیشتر
رویکردی ساختی شناختی به پسوند «– گار» در زبان فارسی
رویکردی ساختی شناختی به پسوند «– گار» در زبان فارسی
دوره 9، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22059/jolr.2018.69528

چکیده
  پسوند «- گار» یکی از پسوندهای اسم‌ساز و صفت‌ساز زبان فارسی است که بیشتر پژوهشگرانی که تا به امروز پیرامون آن مطالعه کرده‌اند آن را دارای معنای فاعلی دانسته‌اند. هدف از پژوهش پیش‌رو آن است که این ...  بیشتر
نقد و بررسی کتاب «ساخت زبان فارسی » با رویکرد معیارهای نقد و نقدِ بر نقد
نقد و بررسی کتاب «ساخت زبان فارسی » با رویکرد معیارهای نقد و نقدِ بر نقد
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1389

چکیده
  نقد حاضر، نقدی صورتگرایانه در کنار نقد دانشگاهی است. در یک تعریف کلّی و عام، نقد صورتگرایانه (فرمالیستی)، نقدی است که در بررسی یک اثر، اصالت را به صورت (ساخت:فرم) می‌دهد و عمده توجهش به لزوم وجود رابطه‌ای ...  بیشتر
بررسی نقش معنایی پسوندهای ـَ ‌نده و ـ ‌‌ار در زبان فارسی
بررسی نقش معنایی پسوندهای ـَ ‌نده و ـ ‌‌ار در زبان فارسی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 101-128

چکیده
  این مقاله در چهارچوب نظری? نمود معنایی- واژگانی لیبر(2004) به بررسی نقش معنایی پسوندهای ـَ نده و ـ ار می‌پردازد. این نظریه با استفاده از شش مشخّص? معنایی: مادّه ، پویا ، مکان ، وضع یا جایگاههای رویدادی استنباطی ...  بیشتر
سامانۀ رفع ابهام معنایی از حروف اضافه در زبان فارسی با استفاده از قالب‌های معنایی
سامانۀ رفع ابهام معنایی از حروف اضافه در زبان فارسی با استفاده از قالب‌های معنایی
دوره 9، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 99-117

https://doi.org/10.22059/jolr.2018.66652

چکیده
  رفع ابهام معنایی از کلمات در بافت یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزۀ پردازش زبان طبیعی و زبان‌شناسی رایانشی است. در این میان حروف اضافه، به‌خصوص در زبان فارسی، در پژوهش‌های مربوط به رفع ابهام معنایی همواره ...  بیشتر
بررسی افزایش و کاهش معنایی در ضرب المثل‌های زبان فارسی
راحله گندمکار
بررسی افزایش و کاهش معنایی در ضرب المثل‌های زبان فارسی راحله گندمکار
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1389

چکیده
  فرآیندهای «افزایش و کاهش معنایی» که نخستین بار از سوی صفوی (1379: 247) معرّفی شد، از جمله ابزارهای مناسب برای توجیه و تبیین بسیاری از پدیده‌های معنایی از جمله چگونگی شکل‌گیری معنی برخی ساخت‌ها و نحوة درک ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نمونه گفتار کودکان 4 تا 5 ساله دختر فارسی زبان دارای اختلال آسیب زبانی ویژه بر مبنای مدل بسط یافته استعاره مفهومی
بررسی نمونه گفتار کودکان 4 تا 5 ساله دختر فارسی زبان دارای اختلال آسیب زبانی ویژه بر مبنای مدل بسط یافته استعاره مفهومی

صادق افتخاری فر؛ محمدرضا پهلوان نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1403

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.381272.666897

چکیده
  این پژوهش به بررسی و تحلیل نمونه‎گفتار سه کودک فارسی زبان دختر 4 تا 5 ساله که به اختلال تکاملی زبان (اختلال ویژه زبانی) مبتلا هستند، می‎پردازد. چارچوب نظری پژوهش مدل بسط‎یافته استعاره مفهومی می‎باشد. ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مطالعه پدیدارشناسانه دیدگاه معلمان و متخصصان زبان عربی از چالش‌های حاکم بر یادگیری زبان عربی در دوران کرونا و پساکرونا و راهکارها
مطالعه پدیدارشناسانه دیدگاه معلمان و متخصصان زبان عربی از چالش‌های حاکم بر یادگیری زبان عربی در دوران کرونا و پساکرونا و راهکارها

مهرداد آقائی؛ کمال نصرتی؛ محمدامین آقائی؛ هادی نجفی زنگیر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.376242.666883

چکیده
  هدف این جستار بررسی چالش‌های موجود فراروی آموزش زبان عربی در بین دانش‌آموزان در دوران کرونا و ارائۀ راهکارها در قبال مسائل پیش‌رو، با کمک تجربۀ زیسته معلمان و متخصصان زبان عربی بود. در این پژوهش از ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی گفتمان استبداد کلامی در اثر"دکتر مصدق و نطق های تاریخی او" بر پایه ی رویکرد نقش گرا
بررسی گفتمان استبداد کلامی در اثر"دکتر مصدق و نطق های تاریخی او" بر پایه ی رویکرد نقش گرا

محمد رضا پهلوان نژاد؛ آتوسا بابک

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.380810.666894

چکیده
  چکیده:د ر این مقاله سعی شده است، که تحلیلی نقش گرایانه و بر اساس فرانقش بینافردی هلیدی، از نطق های تاریخی دکتر مصدق، در دوره ی پنجم و ششم مجلس شورای ملی، به دست داده شود. هدف از این پژوهش این بوده است که ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
افعال متوالی و نمود آغازی در زبان فارسی
افعال متوالی و نمود آغازی در زبان فارسی

آزاده سخن آفرین؛ والی رضایی؛ رضوان متولیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 بهمن 1403

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.381316.666898

چکیده
  در بسیاری از زبان‌های دنیا زنجیره‌ای از افعال مشاهده می‌شود که آنها را ساخت فعل متوالی می-نامند. افعال متوالی براساس ترکیب‌شان به دو نوع متقارن و نامتقارن تقسیم می‌شوند در ساخت فعل متوالی متقارن هر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی ملی ـ فرهنگی نماد اورنیتونیم‌ها در زبان‌های روسی و فارسی؛ دستمایه‌ی واکاوی تاریخی و جهان‌بینی مردمان ایران و روسیه
بررسی ملی ـ فرهنگی نماد اورنیتونیم‌ها در زبان‌های روسی و فارسی؛ دستمایه‌ی واکاوی تاریخی و جهان‌بینی مردمان ایران و روسیه

سوینج مهدیخانلی؛ صدیقه خزایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1404

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.385782.666904

چکیده
  آگاهی از مفهوم نمادها که ریشه در جنبه‌ی فرهنگ‌شناسی زبان دارد در هنگام یادگیری زبان‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل در فرآیند آموزش زبان خارجی لازم است که دست اندر‌کاران این حوزه خود ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی صحت ترجمه چت جی‌پی‌تی در انتقال سطح مشترک معنا-نحو: مورد فراکارکردهای اندیشگانی در ترجمه انگلیسی قرآن
بررسی صحت ترجمه چت جی‌پی‌تی در انتقال سطح مشترک معنا-نحو: مورد فراکارکردهای اندیشگانی در ترجمه انگلیسی قرآن

سجاد فرخی پور؛ داوود پادیز؛ بامشاد حکمت شعار طبری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404

https://doi.org/10.22059/jolr.2025.391037.666912

چکیده
  مدل‌های تحلیل داده‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی، به دلیل بسط نظری و عملی، در سال‌های اخیر، توجه محققان را به خود جلب کرده است. در این میان، ترجمه ماشینی و ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی، نقطه محوری این پیشرفت‌ها ...  بیشتر

ابر واژگان